Home » D:News » Primul pas spre nemurire vine din Israel: celule cardiace de nou-născut, create din corpul unor bătrâni!

05.23.2012
Oamenii de ştiinţă din Israel au reuşit în premieră mondială să transforme celule ale pielii extrase de la pacienţi cu insuficienţă cardiacă în celule cardiace noi, identice cu cele existente în corpul unui bebeluş. Reuşita fără precedent sugerează că este posibilă repararea inimii unui pacient cu propriul ţesut al acestuia.

Celulele extrase de la doi bărbaţi ce sufereau de insuficienţă cardiacă au fost reprogramate genetic pentru a deveni celule cardiace. Experimentul a fost efectuat de oameni de ştiinţă de la Institutul de Tehnologie Technion-Israel şi de la Centrul Medical Rambam din Haifa.

Noi celule obţinute de cercetători au fost observate în cadrul unui ţesut cardiac sănătos al unor şobolani, estimându-se că testarea acestora în cadrul inimilor umane va putea fi realizată abia peste un deceniu, după ce tehnica va fi îmbunătăţită prin testarea repetată pe animale.

Reuşita oamenilor de ştiinţă indică o nouă potenţială sursă de celule stem, elementele de bază ale vieţii, ce se pot dezvolta în orice tip de ţesut din corp.  Cercetătorii afirmă că prin folosirea de celule ale pielii extrase de la pacient nu va mai fi necesară obţinerea de celule stem de la embrioni şi se va reduce totodată riscul ca sistemul imunitar al pacientului să respingă transplantul.

„Am arătat că este posibil să folosim celule ale pielii extrase de la un pacient în vârstă, ce suferă de probleme grave ale inimii, şi să obţinem în laborator celule cardiace tinere şi sănătoase, echivalentul celulelor existente în inima sa imediat după ce s-a născut”, a explicat Lior Gepstein, profesor de medicină şi fiziologie şi totodată coordonatorul acestui studiu.

Insuficienţa cardiacă este o slăbire a muşchiului inimii ce poate provoca oboseală şi, ulterior, decesul.  În SUA, aproximativ 5,8 milioane de persoane suferă de această afecţiune. Tot mai multe persoane supravieţuiesc atacurilor cardiace, astfel că numărul oamenilor ce trăiesc cu o inimă deteriorată creşte. „Din nefericire, corpul are o capacitate limitată de a repara inima în urma unui atac cardiac, astfel că este o nevoie urgentă de a concepe tratamente eficiente şi sigure pentru regenerarea inimii”, a explicat Nicholas Mills, cardiolog la Universitatea din Edinburgh. În acest moment, pacienţii suferinzi de insuficienţă cardiacă trebuie să apeleze la dispozitive mecanice sau să spere să beneficieze de un transplant.

Acum, cercetătorii doresc să efectueze mai multe studii pentru a stabili dacă aceste celule ale inimii pot fi produse în cantităţi suficiente pentru a reprezenta un tratament eficient. De asemenea, specialiştii doresc să conceapă strategii de transplant care să reducă riscul respingerii celulelor de către corp. Pe lângă aceste aspecte, o altă problemă este faptul că studiile se anunţă a fi foarte costisitoare. „Presupun că va mai dura cel puţin 5-10 ani până când vom putea efectua studii clinice, dacă vom putea depăşi aceste provocări”, a conchis Gepstein.

Sursa: BusinessWeek