Home » D:News » Ce sunt păsările? Nişte pui de dinozauri!

Ce sunt păsările? Nişte pui de dinozauri!

Publicat: 04.06.2012
Faptul că păsările sunt descendenţi ai dinozaurilor cu pene este larg acceptat în lumea specialiştilor paleontologi, dar acum, un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea Harvard merge mai departe în explorarea acestei legături: autorii săi susţin că păsările sunt, practic, nişte dinozauri juvenili.

„Atunci când privim păsările, de fapt ne uităm la nişte pui de dinozaur”, a declarat Arkhat Abzanov, coautor al studiului. Cercetătorii au analizat zeci de cranii de păsări şi dinozauri şi au descoperit că, spre deosebire de dinozauri, păsărilor se maturizează într-un timp mai scurt (doar 12 săptămâni, în cazul unor specii), fapt ce le permite să păstreze caracteristicile fizice ale puilor de dinozaur.

„Natura a dat naştere păsărilor moderne, un tip de creatură cu totul nou, care s-au diversificat în aproximativ 10.000 de specii şi care a devenit cel mai de succes grup de vertebrate terestre de pe planetă”, a completat coautorul studiului.

Analizele au arătat că craniile dinozaurilor juvenili seamănă surprinzător de mult cu cele ale păsărilor adulte actuale. Dinozaurii dispuneau de un cioc lung, iar gura era presărată cu dinţi, în timp ce păsările au ochii şi creierul proporţional mai mari.

Împreună cu colegii de la Universitatea Austin din Texas, cercetătorii de la Harvard au realizat mai multe tomografii ale unor cranii de păsări şi de dinozauri, de la specii timpurii de dinozauri până la theropode, grupul din care se consideră că descind păsările. Marcând anumite puncte de pe craniu, cercetătării au putut urmări cum s-a modificat structura craniului de-a lungul timpului.

„Am examinat cranii ale întregii linii ce a dat naştere păsărilor moderne. Ne-am uitat 250 de milioane de ani în trecut, până la archosaurieni, grupul care a dat naştere crocodililor, aligatorilor, dar şi păsărilor”, a completat Abzhanov.

S-a demonstrat că, dacă dinozaurii vechi, chiar şi cei care prezentau asemănări cu păsările de azi, îşi modificau forma craniului odată cu maturizare, păsările, în schimb, păstrează caracteristici asemănătoare din stadiul juvenil până la maturitate.

În cazul păsărilor moderne, schimbarea este rezultatul unui fenomen numit progeneză, care face ca animalul să ajungă la maturitatea sexuală devreme.

Sursa: World Science