Home » D:News » Europenii vor construi cel mai mare telescop din lume

Europenii vor construi cel mai mare telescop din lume

Publicat: 13.06.2012
Un ambiţios proiect european care vizează construirea celui mai mare telescop a primit recent ultimele aprobări necesare. Planurile finale pentru mega-telescopul denumit European Extremely Large Telescope (E-ELT) au fost aprobate de consiliul director al forului de specialitate European Southern Observatory (ESO). Uriaşul telescop nu va fi însă amplasat pe Bătrânul Continent, ci tocmai în îndepăratatul Chile.

„Aprobarea proiectului este o veste excelentă pentru ESO. Acum putem merge înainte cu acest grandios proiect”, declară Tem de Zeeuw, director general al ESO.

Telescopul E-ELT va avea o oglindă cu diametru de 39 metri şi va fi montat pe muntele Cerro Armazones din nordul statului Chile. Va fi mult mai performant decât orice alt mega-telescop construit până în prezent.
E-ELT va fi capabil să capteze de 12 ori mai multă lumină decât cele mai mari telescoape optice existente, permiţând astfel astronomilor să observe mullt mai multe detalii ale corpurilor cereşti şi fenomenelor cosmice.

Omenii de ştiinţă se vor folosi de capacităţile sporite ale acestui mega-telescop pentru a descoperi noi planete potenţial locuibile, pentru a studia natura şi distribuţia materiei negre şi a energiei negre, din care este alcătuită cea mai mare parte a universului, dar pe care astronomii nu au reuşit încă să le detecteze în mod direct.

„Mega-telescopul va revoluţiona astronomia optică şi cea în infraroşu. Combinaţia sa unică de imagini clare şi capacitatea uriaşă de a capta lumina ne vor oferi ocazii numeroase de a observa fenomenele cosmice în detalii mult mai fine”, susţine Isobel Hook, cercetător în cadrul Universităţii din Oxford.

Construirea E-ELT va costa în final suma de 1,083 miliarde euro, iar oficialii din cadrul ESO declară că mega-telescopul va fi funcţional începând cu anul 2020.