Home » D:News » O loţiune „minune” ar putea preveni cancerul de piele

O loţiune „minune” ar putea preveni cancerul de piele

Autor: Maria Olaru 07.04.2012
O loţiune „minune” ar putea preveni cancerul de piele
O echipă de cercetători de la Universitatea Northwestern a declarat că a descoperit o cale de reglare a genelor care afectează pielea. Mai mult, tratamentul pare a fi destul de simplu, rezumându-se doar la aplicarea unor loţiuni sau creme

Descoperirea nu va ajuta doar la crearea unor cosmetice, ci şi la elaborarea unei arme eficiente împotriva melanomului malign – cel mai periculos tip de cancer de piele -, a unor boli precum psoriazisul sau a ulceraţiilor care afectează adesea picioarele diabeticilor.

Studiul celor de la Northwestern nu descrie un medicament ci o metodă de a direcţiona secţiuni mici de acizi nucleici (ADN şi ARN), numite ARN scurt interferent (siRNA), către celule. Celulele preiau aceste secţiuni, care modifică expresia genelor din interiorul fiecărei celule, adică modul în care informaţia genetică este „citită” şi utilizată de către sistemele de sinteză a proteinelor.

Echipa a folosit particule de aur cu diametru de 13 nanometri pe care le-a îmbrăcat cu un strat de secţiuni mici de acizi nucleici pentru a crea ceea ce ei au numit „conjugate sferice de nanoparticule de acid nucleic” (SNA).

Atunci când aceste aglomerări de acid nucleic devin componentele unei creme, ele pot pătrunde în toate straturile pielii. Odată ajunse în celule, ele reuşesc să dezactiveze în mod selectiv genele care cauzează apariţia unor boli. Avantajul acestor aglomerări de acid nucleic este că ele au capacitatea de a distinge genele sănătoase de cele mutante, precum cele care pot cauza cancerul.

Crema a fost testată atât pe şoareci, cât şi pe piele umană („crescută” în laborator) timp de o lună. La şoareci, metoda a fost folosită pentru a inactiva gena ce reglează activitatea aşa-numiţilor receptori ai factorului de creştere epidermal (EGFR), genă implicată în dezvoltarea melanomului malign. După ce şoarecii au fost trataţi cu mixtura respectivă de trei ori pe săptămână, timp de 3 săptămâni, expresia genei EGFR a fost redusă cu 65%.

Una dintre dificultăţile care au trebuit depăşite este cea legată de modul prin care se poate trece de această barieră numită piele, spun specialiştii, principala dificultate fiind crearea unor particule de maximum un nanometru, pentru a putea pătrunde în celule.

Apariţia pe piaţă a unor produse ce folosesc această metodă va fi însă întârziată de lipsa unor reglementări oficiale precise privind utilizarea nanoparticulelor în preparate de uz cosmetic.

Sursa: msnbc, Popsci