Home » D:News » Algele sunt mai eficiente decât orice pastă de dinţi

Algele sunt mai eficiente decât orice pastă de dinţi

Autor: Nicu Parlog 07.05.2012
Algele sunt mai eficiente decât orice pastă de dinţi
Conform unor studii recente realizate de către cercetătorii din cadrul Universităţii din Newcastle, bacteriile descoperite în câteva specii de alge marine sunt extrem de eficiente împotriva cariilor dentare. Este vorba de o enzimă extrasă din bacteria Baccilus licheniformis, prezentă în algele din mediul marin. Oamenii de ştiinţă susţin că bacteria respectivă poate să pătrundă prin placa bacteriană de pe dinţi, precum şi să acţioneze în zone dificile, unde pasta de dinţi este ineficace.

Descoperirea respectivă a fost comunicată în cadrul conferinţei de vară a Societăţii de Microbiologie Aplicată.

Cu toate că unele paste de dinţi sunt recunoscute pentru calităţile lor, multe sunt ineficiente în cazul spaţiilor dintre dinţi, unde bacteriile se adună şi corodează smalţul dentar, producând în cele din urmă carii.

Dr. Nicholas Jakubovics din cadrul Facultăţii de Stomatologie din cadrul Universităţii din Newcastle crede că se pot fabrica paste de dinţi mult mai eficiente, care să aibă la bază enzima descoperită în alge.
„Placa dentară este de fapt alcătuită din bacterii care se unesc pentru a coloniza o zonă, în încercarea de a alunga alte bacterii competitoare. Pastele de dinţi obişnuite acţionează prin „razuirea” peliculei de microoroganisme de pe dinţi, dar nu sunt mereu eficiente; avem drept dovadă persoanele care se spală pe dinţi cu regularitate şi totuşi fac carii. Testele de laborator au demonstrat că enzima poate face străpungeri ăn placa bacteriană, iar noi căutăm, în prezent, o modalitate de a folosi această putere a enzimei într-o pastă de dinţi, apă de gură sau alte produse de curăţare”, declară dr. Jakubovics.

Când sunt ameninţate, bacteriile din placa dentară se protejează formând un strat denumit biofilm în limbajul de specialitate. Biofilmul este alcătuit din bacterii legate între ele printr-o reţea de ADN extracelular, formând un strat continuu care se ataşează de suprafeţele solide, prcum suprafaţa dinţilor şi a gingiilor. Acest mecanism protejează bacteriile din placă de efectele periajului dentar, de substanţele chimice din pasta de dinţi şi chiar de antibiotice.

Însă după studierea bacteriei Bacillus licheniformis, care există pe suprafaţa algelor marine, cercetătorii au descoperit că, atunci când aceste microorganisme se deplasează, atunci eliberează o enzimă care distruge biofilmul de bacterii care provoacă apariţia cariilor.

„Este un fenomen uimitor. Enzimele nu doar că disturg bacteiile din placa dentară, dar pot preveni apariţia unui strat nou de bacterii. Acesta este doar un domeniu în care putem folosi noua enzimă, ea având aplicaţii şi în păstrarea în condiţii ideale a implanturilor medicale precum protezele osoase artificiale sau valvele, care se pot acoperi, la rândul lor, cu biofilm bacterian.