Home » D:News » Cum poate stresul să ne scurteze viaţa?

Cum poate stresul să ne scurteze viaţa?

Publicat: 14.07.2012
Un nivel ridicat de anxietate ne poate accelera procesul de îmbătrânire, sugerează un nou studiu.

Cercetătorii au descoperit că o formă comună a acestei boli, cunoscută sub numele de anxietate fobică, ar putea determina leziuni la nivel celular, producând îmbătrânirea rapidă.

Femeile mai în vârstă care prezintă o teamă excesivă de aglomeraţie sau de înălţime au telomerele mai scurte decât femeile mai calme. Telomerele sunt acele capete ale cromozomilor care protejează materialul nostru genetic. Ele sunt considerate markeri ai îmbătrânirii biologice sau celulare, iar telomeriele scurtate au fost asociate cu un risc crescut de apariţie a cancerului, a bolilor de inimă, demenţei şi o creştere a mortalităţii.

O echipă de specialişti de la Brigham and Women’s Hospital din Boston au prelevat probe de sânge de la 5.000 de femei cu vârste cuprinse între 42 şi 69 de ani. De asemenea, ei au rugat participantele să completeze un chestionar cu privire la simptomele fobiei de care suferă fiecare dintre ele.

Astfel, s-a constat că nivelul ridicat de anxietate fobică este asociat cu o reducere semnificativă a lungimii telomerelor. Diferenţa dintre lungimea telomerelor la femeile care sufereau de fobii şi restul femeilor corespundea unei diferenţe de vârstă de 6 ani, în medie (ca şi cum femeile ce sufereau de fobii ar fi fost cu 6 ani mai în vârstă, biologic vorbind, decât cele care nu avea anxietate fobică, deşi cronologic aveau aceeaşi vârstă).

„Mulţi oameni se întreabă cum anume ne îmbătrâneşte stresul. Iartă că studiul nostru arată o legătură între o formă comună de stres psihologic şi mecanismele îmbătrânirii premature”, a declarat coordonatoarea studiului, dr. Olivia Okereke.

Foto: Hepta