Home » D:News » O nouă descoperire sprijină teoria descendenţei păsărilor din dinozauri

O nouă descoperire sprijină teoria descendenţei păsărilor din dinozauri

Publicat: 15.07.2012
O teorie larg – deşi nu unanim - acceptată astăzi afirmă că păsările actuale descind din dinozauri aparţinând grupului theropodelor. În estul Spaniei au fost descoperite ouă de dinozauri de un tip încă neîntâlnit pînă acum, având şi trăsături specifice ouălor de pasăre, ceea ce aduce argumente în sprijinul teoriei menţionate.

Ouăle au fost descoperite în regiunea catalană Lleida; datează de acum 70-83 milioane de ani şi au au lungimea de cca. 7 cm şi lăţimea de 4 cm.

În Cretacic, zona respectivă era o regiune de coastă, cu plaje şi delte, care s-a consolidat ulterior prin acumularea de sedimente. În rocile sedimentare formate s-au fosilizat ouăle depuse de dinozauri.
Specia căreia îi aparţin ouăle a fost denumită Sankofa pyrenaica.

Ouăle au fost studiate de paleontologi de la Universitat Autònoma de Barcelona şi Universidad Complutense de Madrid; specialiştii au evidenţiat faptul că, spre deosebire de ouăle de dinozauri descoperite până în prezent (şi care sunt simetrice şi de formă alungită), acestea au o formă ovală şi asimetrică, asemănătoare cu ouăle de păsări.

Această formă a ouălor de păsări se datorează particularităţilor anatomo-fiziologice ale păsărilor, faptului că acestea au un singur oviduct în care se poate forma câte un singur ou odată. La capătul mai lat se formează o cameră de aer, care permite respiraţia puiului în ultimele stadii ale vieţii sale în ou. Această caracteristică este considerată o inovaţie evolutivă, care a apărut odată cu desprinderea păsărilor din dinozaurii theropozi.

Din acest motiv, paleontologii consideră că aceste ouă, care prezintă atât caracteristici reptiliene, cât şi aviene (de pasăre) ar reprezenta o formă intermediară ce ilustrează trecerea de la theropode la păsări şi sprijină teoria descendenţei păsărilor din dinozauri.

Credit foto: Universitat Autònoma de Barcelona