Home » D:News » Victorie! O specie de gâşte sălbatice a învăţat să evite turbinele eoliene

Victorie! O specie de gâşte sălbatice a învăţat să evite turbinele eoliene

Autor: Nicu Parlog 08.13.2012
Victorie! O specie de gâşte sălbatice a învăţat să evite turbinele eoliene
În urma monitorizării migraţiei gâştelor cu cioc scurt (Anser brachyrhynchus) în Marea Britanie, ornitologii au descoperit cu surprindere că majoritatea stolurilor de gâşte au învăţat, în timp, să identifice şi să ocolească zonele cu centrale eoliene, responsabile de moartea anuală a mii de păsări.

În urma studiilor a reieşit că această specie de gâscă a învăţat să asocieze uriaşele elice ale turbinelor, care se rotesc permanent, cu pericolul.

Cercetătorii Pawel Plonczkier şi Ian Simmons din cadrul Food and Environment Research Agency au monitorizat cu ajutorul unui radar stolurile de gâşte cu cioc scurt pe când acestea se întorceau pe ţărmurile din comitatul Lincolnshire. Cu toate că se cunoştea faptul că gâştele sălbatice sunt capabile să identifice structurile cu potenţial periculos întâlnite în timpul zborului, înainte de acest studiu nu se cunoştea gradul în care aceste păsări migratoare pot evita construcţiile ridicate de om.

Deoarece gâştele au o manevrabilitate relativ limitată în timpul zborului şi migrează deseori pe timpul nopţii, riscul izbirii lor de elicele turbinelor eoliene era considerat foarte ridicat. Cu toate acestea, noile cercetări au lămurit situaţia. Echipa de cercetători a monitorizat ruta de migraţie a gâştelor în perioada în care se construiau două baterii de turbine eoliene în dreptul localităţii Skegness. Monitorizarea a început în anul 2007, când doar fundaţiile turbinelor fuseseră turnate, iar cea mai înaltă atingea 30 metri. În anul 2010, centralele eoliene au fost deja date în funcţiune, iar cercetătorii monitorizaseră deja un efectiv de peste 40.000 gâşte.

Cu toate că condiţiile meteo au afectat numărul de gâşte care iernau în Marea Britanie, păsările au învăţat rapid să evite centralele eolinene. Astfel, în anul 2010, proporţia stolurilor de gâşte care ocoleau zonele cu turbine eoliene crescuse de la 52% la proporţia îmbucurătoare de 81%, iar 90% dintre gâştele care au zburat totuşi prin dreptul turbinelor au învăţat să se ridice în zbor deasupra elicelor periculoase. Cum atât efectivele de gâşte cu cioc scurt, cât şi numărul centralelor eoline cresc, studiul concluzionează optimist că unele specii de animale se vor adapta cu succes la dezvoltarea sectorului surselor de energie alternativă din Marea Britanie.

„Am studiat doar comportamentul de evitare al unei singure specii de păsări, confruntată cu două terenuri cu centrale eoliene, prin urmare nu ştim încă dacă şi alte specii de păsări vor avea un comportament asemănător. După cum evidenţiază şi autorii, avem nevoie de mai multe studii ca acesta, pentru a afla dacă şi alte specii de păsări s-au adaptat cu succes la prezenţa turbinelor eoliene”, susţine dr. Lucy Wright din cadrul British Trust for Ornithology.