Home » D:News » Care sunt şansele de a supravieţui cancerului? Evoluţia bolii va putea fi prezisă graţie unei noi descoperiri

Publicat: 20.08.2012
Când se pune problema evaluării şanselor de supravieţuire ale unei persoane ce suferă de cancer, cel mai important lucru care trebuie ştiut este dacă tumoarea a metastazat - adică dacă s-a răspândit şi dincolo de locul de origine, dând naştere unor tumori în alte organe ale corpului. O echipă de cercetători americani a studiat factorii care favorizează metastaza, iar descoperirile ar putea avea implicaţii importante pentru prognosticul şi tratamentul cancerelor.

Specialiştii de la Weill Cornell Medical College din New York – Facultatea de Medicină a Universităţii Cornell – s-au concentrat asupra exozomilor, vezicule microscopice desprinse din celulele canceroase, conţinând proteine şi molecule cu rol de „mesageri genetici”.

Tumorile pot „expedia” astfel de vezicule purtătoare de mesaje şi semnale pe care alte celule, precum cele din măduva osoasă, le recepţionează, modificându-şi funcţionarea în acord cu noile „instrucţiuni”.

Această descoperire susţine teoria „însămânţării” propusă acum 120 de ani de către Stephen Paget, pentru a explica răspândirea cancerului în organism.

Exozomii creează, în alte organe ale corpului, un teren favorabil, în care celulele canceroase desprinse din tumoarea-mamă pot prolifera, dând naştere altor tumori: aceasta este metastaza.

Exozomii nu sunt specifici tumorilor, ci există şi în organismul sănătos, jucând roluri importante în semnalizarea şi comunicarea intercelulară; de pildă, „cheamă” celulele la locul unei leziuni, pentru a ajuta la vindecare.

Însă cancerul distorsionează acest proces. Autorii studiului au arătat că tumorile generează un tip special de asemenea vezicule – exozomi oncogenici, ce conţin biomolecule care creează, în alte organe, locuri prielnice ataşării şi proliferării celulelor canceroase. Cu cât o tumoare produce mai mulţi exozomi, cu atât mai rapid se produce metastaza.

De pildă, rezultatele experimentale publicate recent în Nature Medicine confirmă faptul că şansele de a supravieţui melanomului malign (o formă agresivă de cancer al pielii) depind de activitatea exozomilor.

Astfel, oncologii îşi pot informa pacienţii cât de predispuşi sunt la metastazare şi cât de frecvent trebuie să vină la control după operaţia de îndepărtare a tumorii.

Există şi mari şanse ca, înţelegând rolul exozomilor, să poată fi puse la punct tratamente care vor reduce riscul de metastază. Cercetătorii de la Universitatea Cornell au arătat că o proteină-semnal numită MET joacă un rol important în acest proces, iar companiile farmaceutice lucrează deja la dezvoltarea unor medicamente ce acţionează asupra acestei proteine.

Sursa: FT Magazine