Home » Istorie » De ce au dispărut Neanderthalienii? Descoperire surpriză a cercetătorilor

De ce au dispărut Neanderthalienii? Descoperire surpriză a cercetătorilor

Publicat: 12.08.2016
Omului modern îi lipseşte o parte genetică a primilor oameni. Cercetătorii au aflat motivul acestei rupturi.

După ani de secvenţiere a genomului femeilor Neanderthaliene , cercetătorii au putut să observe în detaliu cromozomul Y al unui bărbat din Neanderthal. Astfel au descoperit că nu se aseamănă cu niciun alt cromozon Y al omului modern.

Deşi Neanderthalieni şi oamenii moderni au avut parte de multe relaţii intime, ADN-ul cromozonului Y al unui bărbat din El Sidron, Spania, de acum 49.000 de ani, nu a fost transmis către omul modern. Descoperirea se potriveşte cu cercetările anterioare în care s-a dovedit că, deşi asiaticii şi europenii din zilele noastre au moştenit între 1% şi 3% din ADN-ul  împerecherii strămoşilor lor cu Neanderthalienii, acestora le lipsesc bucăţi din cromozonul Y al  ADN-ului primilor oameni. Ceea ce înseamnă că femeile moderne şi bărbaţii Neanderthalieni  nu sunt compatibili în întregime şi că bărbaţii din timpuri străvechi aveau probleme de fertilitate.

Noul studiu a descoperit unul dintre motive.

Neanderthalianul din El Sidron avea mutaţie în trei gene imune, inclusiv cea care producea antigenii, prin care ar putea provoca un răspuns imun la femeile gravide, făcându-le să respingă fetusul care deţine această genă. Împerecherile dintre Neanderthalieni şi femeile moderne nu au reuşit să producă atât de mulţi copii, băieţi sănătoşi, fapt ce a dus la extincţia Neanderthalienilor.

Sursa: ScienceMag