Home » Istorie » O fosilă veche de 220.000 de ani dezvăluie noi informaţii despre strămoşii urşilor panda

Publicat: 01.07.2018
Urşii panda gigantici au devenit o specie individuală în urmă cu 20 de milioane de ani, populând regiunea provinciilor Shaanxi, Gansu şi Sichuan, din China. Recent, specialiştii au descoperit urme nemaivăzute ale descendeţilor urşilor panda.

Specialiştii au descoperit dovezile după ce au analizat craniul unui urs vechi de 22.000 de ani extras dintr-o peşteră din provincia Guangxi din China. Conform InVerse, specialiştii susţin că descoperirea este cu atât mai importantă deoarece în acea regiune nu se află în prezent urşi panda.

Analizele ADN-ului mitocondrial extras din fosilă dezvăluie că aceşti panda sunt diferiţi din punct de vedere genetic faţă de urşii panda din prezent. Dovezile sugerează că fosila reprezintă cel mai vechi specimen descoperit până în prezent al unui urs panda. De asemenea, susţine ideea conform căreia specia a fost mult mai răspândită în trecut.

„Cu ajutorul unei singure secvenţieri mitocondirale a ADN-ului, am descoperit o linie ereditară distinctă ce sugerează că deşi urşii din Cizhutuo sunt mult mai asemănători genetic cu panda din prezent, au o istorie separată faţă de strămoşii urşilor panda din prezent”, a declarat coautorul studiului  Qiaomei Fu, din cadrul Chinese Academy of Sciences.

Cu ajutorul tehnicilor avansate, Fu a extras 150.000 de fragmente de ADN cu ajutorul cărora a creat un genom mitocondrial complet. Specialiştii au descoperit că urşii panda din Cizhutuo, în comparaţie cu cei din prezent, deţin 18 mutaţii care le-au alterat structura proteinelor. Aceste mutaţii, împreună cu schimbările amino acidului, susţin ideea că mediul din Guangxi i-a obligat pe urşii panda să se adapteze climatului diferit.

Pentru a descoperi locul în care se află aceşti urşi panda în arborele genealogic al speciei, cercetătorii au comparat noul genom secvenţiat cu genomi mitocondriali secvenţiaţi de la 138 de urşi din prezent şi 32 ce au trăit în timpuri străvechi. Procesul a dezvăluit că separarea dintre urşii panda din Cizhutuo şi strămoşii urşilor panda din prezent a avut loc în urmă cu 183.000 de ani.