Home » Istorie » O descoperire care poate rescrie istoria vărului nostru ghinionist: Omul de Neanderthal făcea focul la fel ca strămoşii noştri moderni

Publicat: 22.07.2018
Oamenii de Neanderthal puteau face focul la scară mare cu ajutorul piritei şi a topoarelor cu coadă scurtă, ceea ce înseamnă că nu erau dependenţi de focul natural aşa cum se credea anterior.

Arheologul Andrew Sorensen de la Universitatea Leiden, din Olanda, a descoperit prima dovadă în acest sens, iar detaliile descoperirii au fost publicate în Scientific Reports.

Omul de Neanderthal făcea focul la fel ca Homo Sapiens: lovea o toporişcă de o rocă ce conţine pirită (un mineral cu conţinut ridicat de fier), iar scânteile aprindeau vegetaţia uscată, scrie Heritage Daily.

Împreună cu arheologul francez Emilie Claud şi Marie Soressi, tot de la Universitatea Leiden, Sorensen a descoperit urme microscopice specifice utilizării unui topor în acest mod, similare cu urmele observate la topoarele folosite de primii Homo Sapiens.

„Am recunoscut aceste tipuri de urme din cercetările mele din trecut; acestea sunt urme obţinute în încercarea de a genera scântei prin lovirea piritei”, a precizat Sorensen.

Cercetătorii au studiat zeci de topoare de acum 50.000 de ani din diferite situri de pe teritoriul Franţei, găsind aceleaşi urme specifice pe ele. „Acest lucru dovedeşte că nu a fost o descoperire întâmplătoare, ci că Omul de Neanderthal putea face focul la o scară generală”, a adăugat Sorensen.

Acest aspect are o semnificaţie extrem de mare, întrucât, aşa cum spune Sorensen, „capacitatea de a face focul le-a dat o flexibilitate mai mare în vieţile lor. Este o abilitate pe care am suspectat-o, dar nu ştiam sigur dacă o au. Faptul că şi-au dat seama că lovirea a două roci poate produce o substanţă nouă (focul) complet diferită de materialul-părinte ne dă o nouă imagine asupra capacităţii cognitive a Oamenilor de Neanderthal”.

O nouă descoperire rescrie istoria Omului de Neanderthal. Modul de viaţă era mai evoluat decât se credea