Home » Istorie » Cine a construit monumentul Stonehenge? Analizele resturilor incinerării au dezvăluit SECRETUL

Publicat: 07.08.2018
În ciuda nenumăratelor studii, monumentul neolitic Stonehenge şi-a dezvălui puţine secrete. O mare parte din rămăşiţele persoanelor ce l-au construit au fost incinerate, însă, în prezent, un fost student al Universităţii Oxford a descoperit locul de unde proveneau persoanele care au lucrat la ridicarea structurii.

Christopher Snoeck din cadrul Universităţii din Oxford a dezvăluit că mulţi dintre muncitori proveneau din vestul Angliei, aceasta fiind sursa pietrelor utilizate pentru ridicarea monumentului. Conform AFP, unii dintre muncitorii din acele vremuri, care probabil au ajutat la transportarea neoliţilor, au fost incineraţi înainte de a fi înhumaţi.

Snoeck a descoperit în cadrul testelor de laborator prezenţa stronţiului, un element greu regăsit în oase ce rezistă la temperaturi de până la 1.000 de grade Celsius. De fapt căldura extremă sigilează şi izolează elementul chiar şi pentru perioade de sute de ani. Pentru cercetători, analizarea rămăşiţelor umane este dificilă deoarece incinerarea distruge mare parte din materia organică, inclusiv ADN-ul.

„Însă toată materia anorganică supravieţuieşte şi conţine o cantitate uriaşă de informaţii”, a declarat Snoek. Prin măsurarea urmelor de stronţiu „poate fi evaluată originea hranei pe care o consumau, în special plantele”, ce proveneau din pădurile din Ţara Galilor.

Plantele absorb stronţiu din sol, apoi elementul ajunge în corpul uman şi reflectă locul în care au crescut plantele. Cercetătorii au examinat 25 de persoane înmormântate în prima fază din istoria Stonehenge-ului, în jurul anului 3.000 î.Hr. Aproximativ 10 dintre ei şi-au petrecut ultimii 10 ani din viaţă în regiuni diferite.