Home » Istorie » Cine au fost primii americani? O analiză a ADN-ului vechi de 11.000 de ani scoate la iveală unele indicii interesante. Un întreg popor a dispărut complet

Publicat: 13.11.2018
Oamenii cu legături genetice cu cultura Clovis, una dintre primele culturi extinse în America de Nord, au ajuns în America de Sud acum 11.000 de ani. Apoi au dispărut misterios acum circa 9.000 de ani, conform unui nou studiu.

Se pare că un alt grup preistoric de oameni i-au înlocuit, dar nu este clar cum şi de ce acest lucru s-a întâmplat, au precizat cercetătorii într-o lucrare publicată online pe 8 noiembrie în jurnalul Cell.

Potrivit Live Science, echipa internaţională de cercetători sugerează că schimbarea a avut loc pe întregul continent al Americii de Sud.

Când vine vorba despre primele populaţii ale Americilor, se ştiu următoarele: primii americani s-au separat genetic de strămoşii asiatici acum circa 25.000 de ani. Aceştia au trecut Strâmtoarea Bering şi s-au separat în populaţii americane de nord şi de sud distincte. Acum circa 13.000 de ani, cultura Clovis s-a extins în toată America de Nord. Între timp, în America de Sud, acum 14.500 de ani, oamenii s-au extins până în punctul Monte Verde Chile, din sudul extrem al continentului, conform descoperirilor arheologice.

Până acum, puţine se ştiau despre legătura dintre cultura Clovis cu alte populaţii din sud.

Pentru a afla misterele acestor americani preistorici, cercetătorii au apelat la băştinaşi şi la agenţiile guvernamentale din Americile Centrale şi de Sud, cerând permisiunea pentru a studia rămăşiţele popoarelor care au fost descoperite de-a lungul anilor.

Echipei de cercetători i s-a oferit permisiunea să realizeze analize genomice asupra a 49 de oameni preistorici a căror rămăşiţe au fost dezgropate în Belize, Brazilia, Peru, Chile şi Argentina. Cele mai vechi rămăşiţe aveau 11.000 de ani, marcând un pas mult mai mare înapoi în timp faţă de studiile anterioare, care includeau doar date genetice de la rămăşiţe mai noi de 1.000 de ani.

Cercetătorii nu au găsit rămăşiţe umane mai vechi de 11.000 de ani

Descoperirile au arătat că ADN-ul asociat cu cultura nord-americană Clovis a fost găsită în oamenii din Chile, Brazilia şi Belize, dar doar în perioada de acum 11.000 – 9.000 de ani.

Un întreg popor, dat dispărut

„O descoperire cheie a fost că un individ din cultura Clovis din America de Nord datat la vârsta de 12.800 de ani are legături cu cei mai vechi indivizi din Chile, Brazilia şi Belize”, a precizat Cosimo Posth, coautorul studiului de la Max Planck Institute for the Science of Human History din Germania. „Descoperirea susţine ipoteza conform căreia poporul care a răspândit cultura Clovis în America de Nord a ajuns şi în America de Sud”, a adăugat cercetătorul.

În mod curios, acum 9.000 de ani, linia Clovis dispare. Astăzi nu există ADN asociat cu Clovis în populaţiile actuale din America de Sud. Descoperirea sugerează că o înlocuire a populaţiei a avut loc în acel timp, conform precizărilor lui David Reich, profesor de genetică la Harvard Medical School şi cercetător la Howard Hughes Medical Institute.

După această dispariţie misterioasă, există o continuitate genetică surprinzătoare între oamenii care trăiau  acum 9.000 de ani şi cei care trăiesc astăzi în mai multe zone ale Americii de Sud.

Deşi noul studiu aruncă o nouă lumină asupra istoriei primilor americani, este departe de a fi complet. Cercetătorii admit că nu au avut rămăşiţe umane mai vechi de 11.000 de ani, „astfel nu pot arăta în mod direct mişcările iniţiale ale oamenilor din Americile Centrală şi de Sud”, au scris aceştia în studiu. De asemenea, deşi studiul a analizat 49 de oameni care au trăit în urmă cu 11.000 – 3.000 de ani, cercetătorii susţin că studiul ar fi fost mai amplu dacă erau incluşi indivizi şi din alte regiuni. „Nu am avut date din Amazonia, partea nordică a Americii de Sud şi din Caraibe, astfel că nu putem determina cum indivizii din aceste regiuni au legături cu cei pe care i-am analizat”, a conchis Reich.

Nativii americani sunt originari din Siberia

O populaţie de până la un milion de oameni a stat departe de restul civilizaţiei într-o zonă din Amazon care se credea până acum complet nelocuită

O descoperire recentă răstoarnă vechea teorie a apariţiei primilor oameni în America

Cine a descoperit, de fapt, America?