Home » Istorie » Omul de Neanderthal nu era mai violent decât Homo sapiens, conform unei noi descoperiri

Publicat: 19.11.2018
Rămăşiţele verilor noştri, neanderthalii, au urme de lovituri destul de multe, dar nu mai multe decât oamenii din Epoca de Piatră. Ocurenţa fracturilor şi a altor răni într-un eşantion mare de cranii de neanderthal şi Homo sapiens este aproximativ similară, conform echipei condusă de Katerina Harvati de la University of Tübingen din Germania.

Masculii au suferit cea mai mare parte a loviturilor la cap, indiferent că erau neanderthal sau om, concluzionează cercetătorii în articolul publicat pe 14 noiembrie în Nature.

„Rezultatele noastre sugerează că stilul de viaţă al Omului de Neanderthal nu era mai periculos decât cel al primilor europeni”, a precizat Harvati.

Până recent, cercetătorii credeau că neanderthalii erau mai predispuşi la rănile la cap. Rănile serioase ale unui număr mic de cranii neanderthaliene au alimentat ideea că aceşti hominizi trăiau vieţi periculoase. Desigur, rănile la cap nu sunt mereu un indiciu al violenţei, putând exista şi accidente, scrie Science News.

Noul studiu al lui Harvati aduce argumente în plus împotriva ideii că Omul de Neanderthal avea un comportament particular de violent.

Totuşi, spre deosebire de timpurile moderne, atât Omul de Neanderthal, cât şi Homo sapiens preistoric aveau vieţi mult mai periculoase, unde violenţa era mai des întâlnită. „Traumele craniene, indiferent de nivelul tehnologic sau social sau de densitatea populaţiei, era comun”, a precizat Harvati.

Grupul de cercetători a analizat 114 cranii neanderthaliene şi 90 de cranii de Homo sapiens. Toate aceste fosile au fost găsite în Eurasia şi datează de acum 80.000 – 20.000 de ani. Una sau mai multe răni la cap au apărut la neanderthali şi 12 la oamenii preistorici. După ce au luat în calcul sexul, vârsta la deces, locaţiile geografice şi starea oaselor, savanţii au ajuns la concluzia că există niveluri asemănătoare de leziuni la cele două specii. Modelele statistice efectuate de echipă au arătat că rănile la cap afectau o medie de 4-33% dintre neanderthali şi 2-34% dintre oamenii preistorici.

Variaţia largă are drept cauză factorii de mediu care difereau de la o locaţie la alta, precum disponibilitatea resurselor şi condiţiile de vânat.

Grupul neanderthalilor cu răni la cap include mai mulţi indivizi sub 30 de ani decât în grupul oamenilor. Este de asemenea posibil ca rata morţii cauzate de lovituri la cap să fie mai mare la neanderthali decât la Homo sapiens.

Cercetătorii nu au stabilit dacă neanderthalii aveau mai multe răni în alte părţi ale corpului, concentrându-se doar pe leziunile craniene.

O descoperire care poate rescrie istoria vărului nostru ghinionist: Omul de Neanderthal făcea focul la fel ca strămoşii noştri moderni