Home » Lumea digitală » Prezinta-te in LUMILE VIRTUALE

Prezinta-te in LUMILE VIRTUALE

Publicat: 14.05.2008
Copiii nostri isi vor trece in CV experienta in lumile virtuale. Este un fapt inevitabil, avand in vedere raspandirea extrem de rapida a acestora si multitudinea aplicatiilor pe care le pot avea. Deja, marile companii din industria IT&C – IBM, Microsoft, Google, Samsung – investesc bani seriosi in exploatarea “oazelor“ digitale.

Interfete virtuale pentru toti
Lumile virtuale se impart in doua mari categorii: cele cu interfata tridimensionala, pe care le accesezi dupa ce instalezi pe computer un soft destul de pretentios vizavi de cerintele grafice si cele care ruleaza direct in browserul web, potrivite si pentru persoanele care n-au mai facut un upgrade la computer de ani buni. Fiecare varianta are, bineinteles, avantaje si dezavantaje. Nu toata lumea isi permite o placa video pricopsita si internet de mare viteza pentru lumile 3D, iar cele care se incarca in browser au o grafica simplista, neatragatoare. Daca vrei totusi sa creezi o lume virtuala care sa provoace cat mai multi utilizatori, trebuie sa o faci accesibila pentru ambele platforme.

Aceasta a fost si ideea celor de la Multiverse, care au facut recent o astfel de demonstratie la conferinta Virtual Worlds, desfasurata in New York. „In lumile compatibile cu ambele platforme, tu, ca jucator, nu iti dai seama daca insii cu care interactionezi acceseaza acea lume cu ajutorul unei interfete 3D sau a uneia 2D. Acest lucru este important pentru ca ofera lumilor virtuale flexibilitatea ceruta de un public tot mai numeros. Flexibilitatea se traduce si prin faptul ca utilizatorul poate accesa versiunea 3D pe computerul de acasa, iar mai tarziu, de pilda in drum spre birou, poate sa intre in lumea virtuala cu ajutorul browserului web instalat in mobil. Am stiut de la inceput ca lumile virtuale nu sunt dedicate exclusiv utilizarii unui computer“, spune Corey Bridges, cofondator si producator executiv al Multiverse, intr-un interviu pentru revista WIRED.

In demonstratia cu pricina, Multiverse a prezentat interactiunea dintre doi utilizatori reprezentati virtual de avataruri in aceeasi lume virtuala, dar in platforme grafice diferite (3D si 2D, cea din urma realizata in Adobe Flash). Acest lucru este posibil pentru ca, spre deosebire de alte retele de lumi virtuale, reteaua Multivers nu retine si grafica propriu-zisa a lumii, ci doar „traduce“ datele de la softul (interfata) cu care utilizatorul decide sa se conecteze. Altminteri, aceeasi lume virtuala poate avea nenumarate interfete grafice. „Un server Multiverse ar putea rula un joc de acum zece ani sau o lume virtuala 3D fara sa faca absolut nici o diferenta intre acestea. Doar computerul utilizatorului conectat la server este responsabil pentru felul cum este afisata lumea“, spune Bridges.

Multiverse nu este singura companie care lucreaza la acest tip de sisteme. Americanii de la Areae produc Metaplace, o platforma ce le permite dezvoltatorilor sa creeze lumi virtuale la care sa te poti conecta din browserul web sau cu telefonul mobil. Metaplace nu a fost inca lansat oficial, insa in demonstratiile de pana acum am vazut doar grafica 3D. Ralph Koster, presedintele companiei, spune ca, in viitor, Metaplace va oferi utilizatorilor platforma pentru orice tip de grafica. „Noua tehnologie Multiverse ar putea fi o imensa oportunitate pentru lumile virtuale. Am participat la multe discutii despre felul cum am putea face lumile virtuale mult mai usor de utilizat“, spune Eilif Trondsen, directorul consortiului Virtual Worlds.

Datorita faptului ca grafica Flash in browserele web a devenit universala, noua tehnologie ar putea fi adoptata masiv, pentru ca ajuta utilizatorii sa intre in lumile virtuale trecand peste o multime de obstacole. In afara de problemele cauzate de computerele mai vechi, multi nu intra in lumile virtuale pentru ca se sperie de complexitatea navigarii intr-o lume 3D. Pe de alta parte, celor care au dezvoltat afaceri in aceste lumi li s-au pus oprelisti legate de faptul ca nu au putut instala softul necesar accesarii acestora pe computerul de la birou, pe PDA sau pe mobil.

Totusi, avantajul suprem al unei asemenea platforme ar fi integrarea portalurilor de socializare in lumile virtuale, doua experiente care, pana la urma, fac parte din aceeasi familie: a comunicarii. Trendul a fost adoptat deja de Vivaty, care pune la dispozitia utilizatorilor servicii de chat cu grafica 3D. Multiverse a realizat si un soft prin intermediul caruia specialistii isi pot crea propriile lumi virtuale. Este disponibil gratuit, cu conditia ca acestia sa nu le ceara bani utilizatorilor, caz in care trebuie sa cedeze o cota parte din profit pentru Multiverse. Daca vrei sa-l descarci, intra pe www.multiverse.com.
Adaptarea la business
Ce-ar fi daca, in loc sa te intalnesti cu partenerii de afaceri intr-o aplicatie de videochat, ai face-o intr-o lume virtuala? Sau ce-ar fi daca, in loc sa amesteci niste substante chimice periculoase intr-un laborator ultradotat, ai face acest lucru comod, in siguranta, in lumea virtuala? Sunt doar doua idei despre ce ar insemna transferul unor experiente din realitate in domeniul digital. Exista insa mult mai multe motive pentru ca lumile virtuale sa nu mai fie tratate drept niste simple jocuri. Cea mai spinoasa problema pentru a dezvolta, de pilda, cea mai populara lume virtuala din prezent, Second Life (SL), intr-un mediu de business este securitatea informatiilor.

Cu toate acestea, exista un interes vadit pentru aceasta aplicatie. De curand, la Virtual Worlds Conference 2008, Linden Labs (creatorii SL) si IBM au anuntat faptul ca IBM va gazdui o platforma de lume virtuala bazata pe Second Life si o va proteja cu ajutorul propriului Firewall (metoda de aparare impotriva atacurilor software pe internet). Aici, IBM va da posibilitatea (contracost, bineinteles) companiilor sa-si construiasca in siguranta propriile lumi virtuale. Gazduirea protejata de Firewall imbunatateste serios siguranta si face din Second Life un loc mult mai atragator pentru corporatiile care vor sa organizeze intalniri in cadrul carora sa se discute si detalii secrete. In acelasi timp, participantii se pot oricand teleporta in versiunea publica a Second Life.

„Protejarea lumii virtuale necesita o structura foarte bine pusa la punct a serverelor. Partea cea mai simpla este sa o asezi in spatele unui Firewall. Greu este sa o conectezi la versiunea publica. Serverele pot pastra datele in siguranta, dar un soft trebuie sa «stea cu ochii» pe avataruri, pentru ca acestea sa nu fure date confidentiale atunci cand pleaca in zona publica“, spune Ginsu Yoon, vicepresedinte al Linden Lab. Oamenii de afaceri nu au prea dat navala in lumile virtuale si din cauza ca nu vad utilitatea acestora. Desi trebuie sa comunice la distanta zilnic, se multumesc cu variantele „clasice“, 2D, precum softurile de conferinta sau de mesagerie online.

Aceste cai de comunicare, la fel ca site-urile de socializare, au devenit un standard in lumea business pentru ca au un rol important si in vietile personale ale utilizatorilor. De pilda, cei care sunt obisnuiti sa comunice cu prietenii in portalul Facebook isi vor pastra probabil lista de contacte business pe site-ul LinkedIn sau chiar in Facebook. Desi folosesc Yahoo! Messenger pentru a tine legatura cu colegii de la birou, in acelasi mod stabilesc si o intalnire cu prietenii. Cercetarile IBM in lumile virtuale se bazeaza pe acelasi comportament. Compania “vaneaza“ un fenomen popular si il adapteaza pentru business.
Distractie
Ce s-ar intampla daca de maine sedintele de la birou s-ar desfasura nu in sala de consiliu, ci in Second Life, intr-o sala cu design asemanator? Probabil n-ar dura mult pana cand unul dintre participanti, vadit deranjat de remarcile colegului antipatic, ar incepe sa agite deasupra capului o sabie laser (virtuala, desigur) sau l-ar pocni de-a dreptul in crestet cu una dintre armele virtuale aflate in arsenal. Este doar o presupunere. Sa zicem ca problema conduitei online ar putea fi rezolvata. Dar ce te-ar impiedica sa alegi atractiile zonei in locul muncii? N-ai risca sa-ti pierzi capul flirtand cu nu stiu ce avataturi dragute, in loc sa-ti termini treaba? La inceput, vei fi probabil furat de descoperirea unei lumi noi, dar treptat te vei obisnui si cu noul set de valori din lumea virtuala. Cat despre distractie, daca munca de birou s-ar transforma intr-un joc 3D, rezultatele ar creste infricosator. Acest lucru se va intampla insa negresit pentru ca, din timpuri ancestrale, joaca este una dintre cele mai mari placeri ale umanitatii.
Imersiune
Pentru lumile virtuale, realismul poate fi un veritabil atu, dar si o piatra de moara. Desigur, este excelent sa vezi pe monitor reproduceri 3D ale lumii reale, sa te teleportezi in nici doua secunde pe Champs-Élysées si, eventual, sa te intalnesti acolo cu prietenii ca sa vorbiti de una-alta, dar chestia asta are un enorm dezavantaj pentru business. Cele mai eficiente unelte de comunicare pe care le poti folosi la birou sunt cele care iti permit comutarea rapida. De pilda, in timp ce scriu acest material intr-o fereastra Word, o schimb imediat fie cu cea de Messenger atunci cand primesc un mesaj, fie cu browserul web atunci cand am un lapsus si nu-mi amintesc cum se scrie corect Champs Elysees. In prezent, un soft care iti permite imersiunea 3D, precum cel al Second Life, nu te lasa sa schimbi atat de usor ferestrele si consuma multe resurse ale computerului.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase