Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce sunt unii oameni stângaci? Noua teorie a cercetătorilor

De ce sunt unii oameni stângaci? Noua teorie a cercetătorilor

Publicat: 03.05.2015
Lumea poate părea nedreaptă pentru stângaci. De la foarfece la echipamente sportive, multe lucruri nu au fost adaptate pentru persoanele care îşi folosesc mai mult mâna stângă.

Nu demult, persoanele stângace erau forţate să scrie şi să mănânce cu mâna dreaptă, o practică ce mai poate fi întâlnită în unele coţuri ale lumii. Chiar şi limbajul discriminează. În italiană, stânga se spune „sinistra”, un cuvânt ce provine din latină şi înseamnă sinistru. În engleză, dreapta, „right”, mai are şi sensul de bine.

Circa 10% dintre oameni sunt stângaci. Acest procent este acelaşi peste tot în lume, ceea ce îi face pe cercetători să creadă că explicaţia ar avea legătură cu genetica umană.

„Motivul pentru care ne fascinează are legătură cu faptul că nu înţelegem de ce”, spune Silvia Paracchini, genetician la Universitatea Sfântul Andrei din Scoţia. În opinia sa, folosirea mâinii drepte ar trebui să prezinte un avantaj în ce priveşte evoluţia umană. Ea a descoperit că ADN-ul influenţează mâna dominantă în acelaşi mod în care determină asimetria corpului uman.

O condiţie foarte rară ar putea fi cheia pentru a elucida acest mister. Este vorba despre situs inversus. Circa una din 20.000 de persoane suferă de această condiţie. Practic, organele din corpul lor sunt situate în oglindă faţă de felul în care sunt amplasate la majoritatea oamenilor.

Paracchini a descoperit că secţiunea anormală a codului genetic care duce la apariţia situs inversus este aceiaşi care influenţează şi mâna cu care scriem.

Contrar părerilor de până acum, şi animalele au o mână dominantă. Paracchini crede că acest lucru are sens. Din punct de vedere al evoluţiei ar fi inutil ca ambele mâini să poată fi folosite în felul în care folosim mâna dominantă.

Cercetătoarea atrage atenţia că discriminarea persoanelor stângace trebuie să înceteze.

„Persoanele stângace au anumite avantaje în anumite sporturi şi pot fi mai abili la anumite sarcini deoarece creierul lor este mai plastic”, a arătat ea.