Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce este uraniul?

Ce este uraniul?

Publicat: 18.04.2017
Multe persoane consideră că uraniul este utilizat doar pentru construirea armelor nucleare. Definirea elemnetului şi a particularităţilor acestuia poate fi dificilă dacă nu sunt cunoscute câteva alemente de bază.

Uraniul este un element radioactiv descoperit de către chimistul german Martin Klaproth în 1789, pe care savantul a decis să-l numească după planeta Uranus, informează MotherBoard.

Numărul atomic al uraniului este 92, ceea ce înseamnă că elementul conţine 92 de protoni în nucleu. Este extrem de comun în natură, WOrld Nuclear Association susţinând că se ,,găseşte în majoritatea rocilor” în cantităţi reduse. Elementul este de 40 de roi mai comun decât argintul, regăsindu-se şi în apa de mare şi poate fi extras pentru utilizări ulterioare.

În 1938, fizicienii Otto Hahn şi Fritz Strassman au descoperit o capacitate uimitoare a uraniului. Atunci când este bombardat cu neutroni se separă în două părţi aproximativ egale, prin procesul cunoscut ca fisiune nucleară. Prin transmiterea unui neutron în nucleul uraniului, izotopul se separă în două părţi ce eliberează căldură.

Deşi unele persoane ştiu că uraniul este utilizat doar pentru armele nucleare, de fapt uraniul poate fi utilizat şi pentru alimentarea reactoarelor nucleare. Atunci când uraniul este supus unei reacţii de fisiune în lanţ, poate fierbe apa pentru generarea aburului care pune în mişcare turbine, ce furnizează energie unui generator care produce electricitate.

Chiar dacă uraniul este extrem de prezent pe Pământ, deseori a fost subiectul dezbaterilor politice. Producţia de uraniu a fost subiect de discuţie între agenţia de energie atomică rusă şi o companie canadiană denumită Uranium One. Înţelegerea oferea Rusiei o mare parte din companie ale cărei operaţiuni miniere se desfăşurau în Utah şi Wyoming,  care reprezintă 20% din producţia de uraniu din Statele Unite ale Americii.