Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Va exista vreodată un test universal pentru depistarea cancerului?

Va exista vreodată un test universal pentru depistarea cancerului?

Publicat: 07.04.2019
Cancerul înseamnă un grup de peste o sută de boli. De aceea, la fel cum nu este nicio metodă universală de a trata cancerul, nu există niciun mod universal de a-l depista.

Ceea ce nu înseamnă totuşi că savanţii nu încearcă: dacă aceştia găsesc o semnătură unică (sau ”biomarker”) al cancerului, pot crea un test simplu pentr detectare, scrie Live Science.

Un astfel de biomarker ar putea fi ADN-ul. Desigur, ADN-ul nu este ceva ce este unic celulelor canceroase – fiecare celulă din corp îl are. Dar conform unei echipe de cercetători australieni, ADN-ul cancerului are o structură diferită faţă de cel sănătos, fiind ceva ce savanţii pot observa.

Aceasta este premiza unui studiu publicat de echipă în decembrie anul trecut în Nature Communications. Au găsit că datorită formei unice, ADN-ul de la celulele canceroase se ataşează de nanoparticule de aur, în timp ce ADN-ul de la celulele sănătoase nu.

Matt Trau, profesor la Australian Institute for Bioengineering and Nanotechnology din cadrul University of Queensland şi unul dintre autorii principali ai studiului, a discutat despre aceste descoperiri într-o prezentare pe 31 martie în cadrul simpozionului AACR (American Association for Cancer Research).

În studiu, cercetătorii susţin că au reuşit să atingă o acurateţe de 90% în detectarea cancerului – cel puţin tipurile de cancer pe care le-au testat – în intervalul de timp în care s-au folosit nanoparticule. Ceea ce înseamnă că testul a detectat cancerul cu succes în 90% dintre mostrele folosite (dintre care toate conţineau ADN de cancer).

Dificultăţi şi lipsuri

Punctul cheie al unui test universal ar fi că poate detecta cancerul în primele etape, înainte să înceapă simptomele. Trau şi echipa sa nu au testat metoda în încercarea de a depista primele etape ale cancerului la pacienţi, unde nu ar fi prea mult ADN de cancer în sânge.

Testele care detectează cancerul în primele etape există deja pentru cele mai comune, precum cel mamar sau colorectal. „Dificultatea apare atunci când este vorba despre un cancer rar, nu va exista o analiză la întreaga populaţie, pentru că nu este economic”, a precizat Viive Howell, profesor la University of Sydney School of Medicine, care nu a făcut parte din acest studiu.

Apoi există şi cancere dificil de detectat, spre exemplu, cancerul la creier. Singurul lucru care poate fi făcut pentru a detecta acest cancer este monitorizarea simptomelor sau realizarea de RMN, ceea ce este foarte scump.

Iar pentru că acesta este protejat de bariera sânge-creier, care operşte mulţi compuşi din sânge în ajungerea în şi din creier, ADN-ul cancerului iese rar din creier, ajungând în sistemul circulator.

Trau şi grupul său au testat metodologia pe o varietate de cancere, dar nu cele considerate rare sau greu de detectat.

De ce nu a fost identificat un tratament pentru cancer până în prezent?

Femeile care consumă frecvent produse ”junk food” riscă să se îmbolnăvească de cancer, chiar dacă nu sunt supraponderale