Home » Mari întrebări » Maratoanele Descopera » Care sunt locurile în care te poţi refugia în cazul unei pandemii globale?

Care sunt locurile în care te poţi refugia în cazul unei pandemii globale?

Autor: Adrian Popovici 10.20.2019
Care sunt locurile în care te poţi refugia în cazul unei pandemii globale?
Experţii sunt de părere că bioingineria actuală poate duce la crearea unor pandemii care ar putea să ne pună specia în pericol.

Viitorul, prin natura sa, tinde să fie imprevizibil, totuşi, pentru a putea face faţă provocărilor pe care acesta le aduce nu strică să ne pregătim de unele dintre cele mai rele scenarii. Unul dintre aceste scenarii este cel al unei pandemii globale care ar pune în pericol supravieţuirea speciei noastre.

În condiţiile unei epdemii care face milioane, poate chiar miliarde de victime, apare întrebarea: „Unde ne putem refugia pentru a fi în siguranţă şi pentru a reconstrui civilizaţia?”. La această întrebare au încercat să răspundă doi cercetători, Matt Boyd şi Nick Wilson de la Universitatea Otago din Noua Zeelandă, notează Science Alert.

Premisa de la care pleacă cei doi cercetători este că avem tehnologia de a crea un agent pandemic care poate să pună în pericol viitorul speciei noastre şi că chestiunea supravieţuirii are două componente principale: identificarea unor zone în care epidemia nu poate ajunge şi capacitatea comunităţilor din respectivele zone de a-şi produce singure bunurile şi tehnologia necesară. În aceste condiţii, insulele par a fi locurile în care supravieţuitorii s-ar putea refugia.

„Deşi transportatorii bolii pot ocoli cu uşurinţă frontierele terestre, o insulă închisă de sine stătătoare ar putea adăposti o populaţie izolată, adeptă tehnologic, care ar putea repopula Pământul în urma unui dezastru”, a explicat Nick Wilson.

Dacă scopul ar fi simpla continuare a speciei, atunci chiar şi insulele foarte mici ar putea să fie potrivite pentru acest scop. Totuşi, după cum explică oamenii de ştiinţă care au lucrat la această analiză, eforturile trebuie îndreptate şi spre reconstruirea civilizaţiei. În aceste condiţii, cei doi şi-au îndreptat atenţia către statele insulare recunoscute de către Naţiunile Unite, cu o populaţie mai mare de 250.000 de persoane, care aduce cu sine o diversitate a specializărilor şi abilităţilor şi care nu au legături fizice cu alte state. Un al doilea set de criterii pe care oamenii de ştiinţă l-au folosit a inclus caracteristicile populaţiei, locaţia fizică a refugiului, disponibilitatea resurselor naturale şi caracteristicile politice şi sociale ale comunităţilor.

Atribuind scoruri fiecăreia dintre atributele de mai sus, notele fiind între 0 şi 1, cercetătorii au realizat o listă care include 20 de locaţii care ar putea reprezenta refugii pentru supravieţuitorii unei pandemii. Dintre acestea, trei au atras atenţia oamenilor de ştiinţă prin scorurile mari primite. „Statele insulare Australia (0,71), urmate de Noua Zeelandă (0,68) şi Islanda (0,64) par să aibă caracteristicile necesare pentru a acţiona ca un refugiu efectiv în faţa unei pandemii globale catastrofale şi de unde o societate tehnologică la scară largă poate fi reconstruită cu succes”.

„În mod deloc surprinzător, ţările cu PIB ridicat, care sunt independente în producţia de alimente şi / sau energie şi sunt oarecum îndepărtate sunt cele care au primit scorurile cele mai mari”, au scris cercetătorii.

Analiza celor doi cercetători a fost publicată în jurnalul Risk Analysis.

Gripa din 1918: cronica unui dezastru neanunţat

Virusul ce a ucis 50.000.000 de oameni a fost recreat în laborator. Specialiştii acuză: „E o nebunie!”

9 moduri reale în care ar putea veni sfârşitul lumii