Home » Natură » Prima pasăre care ştie să folosească uneltele pentru ceva util – VIDEO

Prima pasăre care ştie să folosească uneltele pentru ceva util – VIDEO

Publicat: 19.12.2015
Psihologii de la Universitatea York din Marea Britanie, în pateneriat cu cercetătorii de la Universitatea St. Andrews, au descoperit prima dovadă de utilizare a unui instrument de către cei mai mari papagali- coracopsis vasa.
Studiind 10 papagali aflaţi în captivitate, cerectătorii de la Departamentul de Psihologie de la Universitatea din York au observat că păsările adoptă o nouă tehnică pentru a se aproviziona cu calciu din scoici şi intercaţionează între ei pentru un schimb activ de abilităţi.

Păsările utilizează pietricele mici sau gropi pentru a rupe bucăţi din cochili sau a le pisa în vederea obţinerii de calciu în formă de praf. Acest comportament, nemaiîntâlnit la această specie, este prima dovadă de utilizare non-umană a uneltelor pentru o acţiune cugetată a măcinatului şi unul dintre puţinele rezultate în care animalele non-umane îşi împărtăşesc direct instrumentele dobândite.

Observând timp de 8 luni papagalii, din martie până în octombrie, cerectătorii au înregistrat video comportamentele papagalilor în ce priveşte interacţiunea lor cu cochiliile moluştilor, care reprezintă sursa principală de calciu pentru păsări.

5 din 10 papagali au avut următorul comportament: fie introduceau pietricele în interiorul cochiliilor pentru a pisa spre obţinerea calciului, fie le foloseau ca instrument pentru a tăia bucăţi mici din scoici.

Curiozitatea pentru scoici a fost mare în perioada martie – mijlocul lunii aprilie, înainte de sezonul de reproducere. Acest lucru poate fi din cauza necesităţii de suplinire a rezervelor de calciu necesare pentru a face ouă. Dar mai târziu, cercetatorii au fost surprinşi de faptul că masculii au fost cei mai interesaţi de scoici şi nu femelele.

Răspunsul a venit mai târziu, când cercetătorii au continuat observaţiile comportamentului reproductiv al papagalilor. Masculii au fost surprinşi ca înainte de împerechere să-şi hrănească femelele prin regurgitative, astfel asigurând transferul calciului către femela care mai târziu va face ouă.

„Utilizarea de instrumente de către animalele non-umane rămâne un fenomen extrem de rar. Aceste observaţii oferă noi perspective în cercetarea capacităţilor de utilizare a uneltelor de către papagali, dar apare o întrebare acum, care este motivul acestei specii să utilizeze instrumente”, a declarat Megan Lambert, doctorand în cadrul Departamentului de Psihologie şi autor principal al acestui studiu.

„Utilizarea instrumentelor ar putea reflecta o predispoziţie înnăscută la papagali sau ar putea fi rezultatul încercării individuale sau a învăţarii din erori sau o formă de învăţare socială. Dacă aceste păsări folosesc, de asemenea, anumite instrumente în sălbăticie rămâne să se cerecteze, dar în cele din urmă aceste observaţii evidenţiază papagalul mare Vasa ca o specie de mare interes pentru studii suplimentare”, a declarat Megan Lambert.

Sursa: Psys