Home » Natură » Super-erupţia care a provocat desprinderea a două continente. Ce s-a întâmplat în urmă cu peste 100 de milioane de ani

Publicat: 21.08.2016
Specialiştii au estimat că, dacă un eveniment de asemenea amploare s-ar produce astăzi, omenirea va suferi consecinţe extrem de importante.

Analize realizate pe roci din subsolul Australiei sugerează faptul că supervulcanii existenţi aici în urmă cu aproximativ 100 de milioane de ani au erupt, propulsând în atmosferă o cantitate enormă de sedimente. Specialiştii au aflat că aceste evenimente au fost atât de violente încât o parte din fragmentele de rocă au ajuns pe ţărmul de vest al continentului.

Oamenii de ştiinţă australieni au prelevat probe de la nivelul sedimentelor existente în Câmpia Nullarbor, o zonă izolată din vestul Australiei. Analizele efectuate asupra mostrelor au arătat că acestea erau formate din cristale de zirconiu provenite din regiunile de est ale continentului, de la distanţe de până la 2300 de kilometri.

Coordonatorul echipei de cercetare, dr. Milo Barham, geolog la Universitatea Curtin, în urmă cu aproximativ 100 de milioane de ani, mai mulţi vulcani de pe coasta de est a continentului au erupt aproape simultan, în perioada în care continentul se desprindea de Antarctica. Aceste erupţii au fost atât de puternice încât au propulsat în atmosferă particule de rocă şi minerale ce au ajuns până în zona de vest a Australiei.

Atenţia cercetătorilor asupra unor fenomene similare cu cel produs în Australia în urmă cu 106 milioane de ani a fost stârnită ultima dată în anul 2010, în timpul erupţiei vulcanului Eyjafjallajökull din Islanda. Norul de cenuşă rezultat atunci s-a întins pe câteva milioane de kilometri pătraţi, împiedicând desfăşurarea în condiţii optime a zborurilor, vreme de câteva zile.

Dr. Barham este de părere că un eveniment de amploarea celui petrecut în Australia ar produce astăzi pagube extrem de importante, la nivelul întregii planete. ,,Aceste super-explozii sunt cunoscute pentru faptul că au avut un impact important asupra evoluţiei speciilor. Dacă un fenomen de o asemenea magnitudine s-ar petrece astăzi, va produce efecte devastatoare asupra societăţii noastre şi, cel mai probabil, ar declanşa pierderi imense în agricultură, ar produce foamete şi chiar război”, susţine Barham.

Vă mai recomandăm şi: Black Smoker, cel mai “profund” vulcan submarin