Home » Natură » Un studiu arată că pădurea amazoniană a fost modelată de băştinaşi, cu mult înaintea sosirii coloniştilor europeni

Publicat: 06.03.2017
De multe ori se crede că pădurea amazoniană este neatinsă de oameni. Un nou studiu sugerează că acest lucru nu este valabil, ba dimpotrivă, realitatea este total opusă. Băştinaşii au modificat copacii care erau cultivaţi de aceştia.

Nigel Pitman, co-autor al acestui studiu de la Field Museum din Chicago susţine că „unele dintre speciile de copaci care sunt numeroşi în pădurile amazoniene de astăzi, precum arborele de cacao, açaí sau nucul brazilian sunt răspândite probabil pentru că au fost plantate de oamenii care trăiau acolo cu mult înaintea sosirii coloniştilor europeni”.

Echipa a făcut această descoperire prin suprapunerea datelor cu privire la diversitatea pădurii şi cele cu privire la siturile arheologice descoperite. Prin compararea alcătuirii pădurii la diverse distanţe de siturile arheologice, analiza a generat prima imagine de ansamblu a modului în care popoarele băştinaşe au influenţat biodiversitatea amazoniană, relatează Science Daily.

Studiul s-a concentrat pe 85 de specii de arbori cunoscuţi pentru faptul că au fost cultivaţi de popoarele amazoniene pentru hrană, adăpost şi alte utilizări de-a lungul mai multor mii de ani. Cercetătorii au descoperit că prin toată pădurea amazoniană aceste specii aveau o ocurenţă de cinci ori mai ridicată în altitudinile mai înalte şi în apropierea siturilor arheologice.

De când pădurea amazoniană este ameninţată de diverşi factori antropici, acesteia i se acordă din ce în ce mai multă atenţie din partea comunităţii ştiinţifice. Imaginea pe care o crea această pădure era una de un ecosistem sălbatic, neatins de mâna omului, dar acest studiu relevă că în imensitatea acestui teritoriu există tipare şi specii modificate de mâna umană, cu mult înainte de orice formă de industrializare.

Secetele din Amazon provoacă panică în rândul oamenilor de ştiinţă

Pădurea amazoniană – un paradis imens şi fragil

Câţi copaci sunt în Pădurea Amazoniană?

Noi imagini cu unul dintre cele mai izolate triburi au fost făcute publice. Tribul continuă să existe, deşi zona este invadată de mineritul ilegal