Home » Natură » Un nou studiu dezvăluie modul în care ecosistemele sunt afectate de extincţie. Rezultatele sunt neaşteptate

Publicat: 09.03.2017
Cercetătorii au descoperit că metodele utilizate pentru a prezice efectul extincţiilor speciilor poate produce rezultate inexacte.

Acest lucru se întâmplă deoarece gândirea curentă pleacă de la premiza că atunci când o specie dispare, rolul în ecosistem dispare de asemenea. Totuşi, savanţii care au elaborat noul studiu au descoperit că atunci când o specie dispare, alte specii îşi pot schimba comportamentul pentru a suplini acea nişă ecologică lăsată liberă, relatează Science Daily.

Această descoperire duce atât la efecte pozitive cât şi la efecte negative asupra ecosistemului, contrar studiilor anterioare care indicau faptul că orice extincţie are un efect exclusiv negativ.

Cercetătorii şi-au bazat acest studiu pe observarea interacţiunilor speciilor într-un ecosistem de nevertebrate (precum viermi şi creveţi). Aceste creaturi care trăiesc de obicei pe fundul apei, sau aproape de această zonă, sunt expuse extincţiei pentru că sunt incapabile să se adapteze schimbărilor bruşte ale condiţiilor.

Folosind programe de calcul matematic, echipa a putut explora procesul prin care speciile sunt înlăturate din sistem sub diferite scenarii de extincţie. De asemenea, programul a simulat modul de comportare al celorlalte creaturi.

Clement Garcia, co-autor al acestui studiu şi ecolog la Centre for Environment, Fisheries and Aquaculture Science din Lowestoft precizează că „de ceva timp au fost îngrijorări cu privire la eroziunea treptată a habitatului nostru natural. Aceste descoperiri vor ajuta să rezolve unele detalii care au fost anterior indisponibile, permiţându-ne să identificăm atât vulnerabilităţile cât şi oportunităţile care coincid cu schimbările climatice”.

Misterul celei mai mari extincţii de pe planetă a fost descifrat. Ce s-a întâmplat în urmă cu 250 de milioane de ani