Home » Natură » Savanţii au detectat sub crustă un nou strat de plăci tectonice. Descoperirea contrazice o teorie importantă care explică formarea cutremurelor

Publicat: 29.05.2017
Pentru prima dată, cercetătorii au descoperit ceea ce pare fi un strat în plus de plăci tectonice sub estul Asiei, şi poate explica seria misterioasă de cutremure care are loc între Fiji şi Australia.

Dovezile unor formaţiuni din trecutul îndepărtat al planetei au fost aduse de geologii de la Universitatea din Houston, scrie Science Alert.

În urma cercetărilor subsolului insulei pacifice Tonga – acolo unde au loc aproape toate cutremurele de mare adâncime – s-a aflat că aceste formaţiuni se deplasează la fel de repede ca cele de deasupra lor.

Jonny Wu, unul dintre cercetători, precizează că „90% dintre seismicitatea de adâncime (o adâncime mai mare de 500 km) are loc în regiunea Tonga”.

Plăcile tectonice sunt vechi de 50-60 de milioane de ani şi se găsesc în zona de tranziţie a mantalei – dintre mantaua superioară şi mantaua inferioară, la adâncimi de 410 – 660 km.

Descoperirea, care va fi anunţată la o conferinţă în Tokyo, trebuie însă confirmată şi de alte studii.

Problema esenţială constă în înţelegerea graniţelor dintre crustă şi manta şi, mai ales, efectele pe care mantaua le are asupra materialului din care este alcătuită crusta. Cercetarea contrazice teoria conform căreia o placă tectonică va fi distrusă odată ce alunecă sub o altă placă tectonică (subsidenţă).

O veste bună ar fi că descoperirea ar putea ajuta la înţelegerea cutremurelor de adâncime mare (şi violente) numite Vityaz, care au loc în mantaua dintre Fiji şi Australia.

Altfel spus, cercetătorii afirmă că aşa cum plăcile tectonice din crustă provoacă cutremure, aşa şi cele din zona de tranziţie a mantalei pot provoca cutremure de adâncimi mai mari.

O nouă descoperire privind mişcarea plăcilor tectonice ar putea rescrie cărţile de geografie