Home » Natură » O toxină extrem de periculoasă a fost identificată într-un miriapod. Natura letală a substanţei este pe măsura aspectului înfiorător al prădătorului

Publicat: 27.01.2018
O echipă de cercetători chinezi a identificat substanţa toxică din veninul centipedei cu cap auriu, specie găsită îndeosebi în Asia şi Hawaii. În lucrarea publicată îm ”Proceedings of the National Academy of Sciences”, grupul descrie modul în care au găsit elementul care face veninul atât de letal şi un posibil antidot la acesta.

Cercetătorii cunoşteau faptul că specia numită Scolopendra subspinipes mutilans este capabilă să vâneze animale mult mai mari ca aceasta, scrie phys.org.

În unele cazuri, conform experimentelor de laborator, o astfel de miriapodă a putut doborî un şoarece, o creatură de 15 ori mai mare. Până acum nu se ştia însă ce face ca veninul lor să fie atât de letal, pe care l-au numit Ssm Spooky Toxin.

Savanţii au găsit toxina printr-un proces laborios de analizare a fiecărei substanţe care intră în componenţa veninului. Toxina funcţionează prin blocarea deplasării potasiului în şi din celule. Acest blocaj duce la întreruperea semnalărilor dintre creier şi inimă, ceea ce duce la rândul său la oprirea celei din urmă. Astfel, victima moare foarte repede. De asemenea, migraţia potasiului este esenţială şi pentru celulele din sistemul respirator, ceea ce duce la probleme de respiraţie.

Pentru oameni, muşcatura provoacă multă durere. Este des întâlnit în Hawaii (unul la 10 cazuri de urgenţă medicală din raţiuni naturale) ca oamenii să ajungă la spital muşcaţi de această miriapodă. Decesele cauzate de o astfel de muşcătură sunt însă rare.

Studiile anterioare au arătat că un medicament numit retigabine este capabil să restabilească deplasarea potasiului. Acesta era folosit ca parte din tratamentul bolnavilor de epilepsie. În acest caz, poate fi folosit ca antidot pentru oamenii muşcaţi de centipeda cu cap auriu.

Centipedele, cele mai violente insecte din lume