Home » Natură » Secretul inteligenţei papagalilor a fost în sfârşit scos la iveală

Secretul inteligenţei papagalilor a fost în sfârşit scos la iveală

Publicat: 07.07.2018
Cercetătorii de la Universitatea Alberta au identificat circuitul neural care stă la baza inteligenţei la păsări, descoperirea fiind un exemplu de evoluţie convergentă între creierele păsărilor şi cele ale primatelor, având şi potenţialul de a oferi unele indicii cu privire la baza neurală a inteligenţei umane.

„O regiune a creierului care joacă un rol major în inteligenţa primatelor este formată din nucleii pontini”, a explicat Cristian Gutierrez-Ibanez, unul dintre cercetători. „Această structură transferă informaţi între cele mai largi două regiuni ale creierului, cortexul şi cerebelul, ceea ce permite procesarea de ordin superior şi comportament mai sofisticat. La oameni şi primate, nucleii pontini sunt mai mari decât la alte mamifere, ceea ce are sens din punctul de vedere al abilităţilor cognitive”.

Păsările au nucleii pontini foarte mici. În schimb, au o structură similară numită SpM (medial spiriform nucleus) care are o funcţie similară, deşi este localizată în altă regiune a creierului, scrie Science Daily.

Folosind mostre de la 98 de păsări din cea mai largă colecţie de creiere de pasăre din lume, care cuprinde totul, de la găini la bufniţe şi papgali, savanţii au măsurat dimensiunea SpM-ului raportată la restul creierului. Astfel, au determinat că papagalii stau cel mai bine la acest capitol.

„SpM-ul este foarte mare la papagali. Este de fapt de 2-5 ori mai mare la papagali decât este la alte păsări, precum găinile”, a precizat Gutierrez. „În mod independent, papagalii au dezvoltat o regiune cerebrală care conectează cortexul de cerebel, la fel ca la primate. Începe cu comportamente sofisticate, precum utilizarea uneltelor şi conştiinţă de sine, ceea ce se vede şi în creier. Cu cât ne uităm mai mult la creiere, cu atât vedem mai multe similarităţi. Acesta este un alt exemplu de convergenţă evolutivă între papagali şi primate”.

Un papagal popular ”vorbeşte” ca noi, dar braconierii îl pot reduce la tăcere