Home » Natură » Un nou pesticid poate dăuna albinelor la fel de mult ca cele pe care caută să le înlocuiască

Publicat: 17.08.2018
O nouă clasă de pesticide care vor putea înlocui neonicotinoidele poate fi la fel de dăunătoare pentru albine, conform unui nou studiu.

În experimente, capacitatea albinelor de a se reproduce şi rata cu care coloniile cresc, au fost compromise de noile insecticide bazate pe sulfoximină, aşa cum au relatat cercetătorii de la Royal Holloway University din Londra în noul număr al jurnalului Nature.

„Rezultatele noastre arată că sulfoxaflor” – un insecticide din noua clasă – „poate avea un impact negativ asupra înmulţirii albinelor”, a precizat Harry Siviter, autorul principal al studiului.

Acesta nu omoară în mod direct albinele, dar se pare că le afectează sistemul imunitar şi capacitatea de a se reproduce. De asemenea, cantitatea polenului colectat de albinele individuale a rămas neschimbată în timpul experimentului, scrie Phys.

Studiul a fost publicat în contextul în care lumea se îndepărtează de utilizarea neonicotinoidelor în agricultură, acestea fiind în prezent cele mai des folosite insecticide în întreaga lume. Neonicotinoidele sunt bazate pe structura chimică a nicotinei şi atacă sistemul nervos al insectelor. Insecticidele cu sulfoximină, deşi reprezintă o clasă diferită, acţionează într-un mod similar.

Studiile anterioare au arătat că aceste efecte fac ca albinele să devină dezorientate, astfel încât nu se pot întoarce la stup şi mai mult, insecticidele duc la scăderea rezistenţei la boli.

În ceea ce priveşte sulfoximinele, care în prezent sunt văzute ca un succesor la neonicotinoide, dar „acest studiu arată un impact major inacceptabil asupra succesului înmulţirii, după expunerea la niveluri realiste de sulfoxaflor”, a comentat Lynn Dicks, un cercetător de la University of East Anglia care nu a participat la această cercetare.

Un aspect interesant despre ”viaţa secretă” a albinelor a fost scos la iveală