Home » Natură » Concluzie sumbră a unui studiu: în doar 5 decenii vom rămâne fără multe specii de mamifere

Publicat: 22.10.2018
Oamenii extermină specii de animale şi plante atât de repede încât mecanismul de apărare al naturii, evoluţia, nu poate ţine pasul. O echipă de cercetători de la Universitatea Aarhus din Danemarca şi Universitatea Gotenborg a calculat că dacă eforturile de conservare nu sunt îmbunătăţite, multe specii de mamifere vor dispărea în următoarele 5 decenii, iar natura va avea nevoie de 3-5 milioane de ani pentru a-şi reveni.

Cea de a şasea extincţie în masă are loc acum, dar spre deosebire de celelalte cinci din istoria vieţii, aceasta nu este cauzată de dezastre naturale, ci de oameni, dispariţiile speciilor având loc mult prea rapid pentru ca evoluţia lor să poată ţine pasul, scrie Phys.

Dacă mamiferele se diversifică cu rapiditatea normală, va fi nevoie de 5-7 milioane de ani să restabilească biodiversitatea la nivelul de dinainte de apariţia oamenilor moderni şi 3-5 milioane de ani pentru a atinge nivelul de biodiversitate din prezent, conform analizei publicată recent în PNAS.

Cercetătorii au ajuns la aceste concluzii după ce au analizat o bază de date voluminoasă a mamiferelor, care include nu numai speciile actuale, dar şi sute de specii care existau în trecutul recent şi au dispărut odată cu expansiunea lui Homo sapiens pe întreaga planetă. Această disponibilitate a datelor a permis savanţilor să studieze impactul total al speciei noastre asupra altor mamifere.

„Deşi odată am trăit într-o lume a giganţilor, acum trăim într-o lume care devine din ce în ce mai grea pentru mamiferele sălbatice. Giganţii care au mai rămas, precum rinocerii şi elefanţii, sunt în mare pericol de a dispărea foarte rapid”, a precizat Jens-Christian Svenning de la Universitatea Aarhus.

Ne putem afla deja în a şasea extincţie în masă, iar aceasta este cauzată de activitatea umană