Home » Natură » Există o singură rasă de vulpi domestice, mulţumită unui genetician rus

Există o singură rasă de vulpi domestice, mulţumită unui genetician rus

Publicat: 24.01.2019
Există oameni care preferă pisicile sau care preferă câinii, dar există spaţiu dincolo de această „rivalitate”, precum iepurii, hamsterii şi, în acest caz, vulpile. Mulţumită unui proiect din anii '50 al unui genetician rus, există o populaţie de vulpi domestice.

În 1948, Uniunea Sovietică a declarat genetica o pseudoştiinţă, concediind toţi geneticienii. Pe scurt, conceptul geneticii în versiunea lui Gregor Mendel nu putea fi conciliat cu ideologia comunistă. Drept rezultat, un genetician pe nume Dmitri K. Beliaev a fost dat afară de la serviciu, dar acest lucru nu l-a împiedicat să-şi oprească cercetătrile. Dorea să afle procesul evoluţionar al animalelor domesticite, încercând să domesticească vulpi. Autorităţile sovietice ştiau doar că savantul creşte vulpi pentru a obţine blănuri mai bune, scrie Curiosity.

Beliaev şi colega sa Liudmila Trut au călătorit la mai multe ferme de vulpi, unde animalele erau crescute pentru blană, pentru a selecta o trăsătură cheie: atitudinea prietenoasă. Circa 10% dintre aceste vulpi aveau un „răspuns sălbatic” slab, ceea ce însemna că erau docile în preajma oamenilor. Prima generaţie de vulpi prietenoase ale experimentului a fost alcătuită din 100 de femele şi 30 de masculi. Atunci când aceasta a avut pui, echipa a avut una dintre cele mai adorabile sarcini: să stea lângă pui, să-i hrănească şi să-i mângâie pentru o perioadă de timp bine definită. Cele mai prietenoase vulpi s-au reprodus pentru a da o a treia generaţie şi tot aşa.

De la a patra generaţie de vulpi, cercetătorii au observat schimbări dramatice. Vulpile au început să dea din cozi, căutând contactul uman şi au început să lingă cercetătorii, asemenea unor pui de câine. Pe măsură ce generaţiile de vulpi au devenit mai prietenoase şi mai similare câinilor, au apărut şi schimbări în fiziologie. Nu doar scoteau sunete diferite de vulpile sălbatice, ci şi au dezvoltat o înfăţişare mai prietenoasă, cu urechi lăsate în jos, capete mai mari, picioare mai scurte şi cozi mai îndoite. Într-un cuvânt, vulpile deveneau mai adorabile.

Echipa a creat astfel o populaţie distinctă de vulpi, care rămâne singura în întreaga lume. Trăsăturile sunt uimitoare din mai multe motive: în primul rând, schimbările au avut loc rapid. Cu ajutorul selecţiei artificiale intense, Beliaev şi Trut au comprimat în doar câteva decenii un proces care în mod natural ar dura mii de ani. În al doilea rând, deşi selecţia s-a bazat numai pe atitudinea prietenoasă, vulpile s-au schimbat şi fiziologic, anatomic şi comportamental.

Proiectul continuă şi în prezent, condus de Trut. La sfârşitul anilor ’90, echipa a început să vândă pui drept animale de companie. O companie numită Lester Kalmanson Agency importă vulpile, care costă 8.900 de dolari.

Când au început oamenii să aibă animale de companie?

Câte beneficii îţi poate aduce un animal de companie