Home » Natură » Musculiţele de oţet nu au nevoie de somn pentru a trăi o viaţă îndelungată

Musculiţele de oţet nu au nevoie de somn pentru a trăi o viaţă îndelungată

Publicat: 25.02.2019
Somnul este obiceiul uimitor prin care ne pierdem conştiinţa timp de câteva ore la rând. Se pare că acest lucru nu caracterizează toate vieţuitoarele, somnul nefiind esenţial supravieţuirii în aceste cazuri.

Cercetătorii ce au analizat obiceiurile de odihnă ale musculiţelor de oţet susţin că ar putea fi necesar un timp mult mai redus de odihnă decât se credea anterior pentru a putea supravieţui, cel puţin în cazul acestei specii.

O serie de studii în care au fost implicaţi câini şi gândaci, demarate chiar din secolul XIX, sugerau că lipsa somnului duce la scurtarea speranţei de viaţă. Metodele din spatele unora dintre aceste studii nu pot demonstra că subiecţii testelor au suferit din cauza lipsei somnului sau a stresului provocate de tratamentul pe care îl primeau, precum zdruncinarea constantă.

Noul studiu a utilizat o abordare mai blândă, scrie NYTimes. Sistemul automat pe care cercetătorii l-au dezvoltat pentru monitorizarea musculiţelor a înregistrat mişcările insectelor cu ajutorul camerelor. Atunci când nu erau trezite repetat, masculii dormeau aproximativ 10 ore pe zi, iar femelele cinci ore pe zi, în medie.

Pentru a ţine musculiţele treze, cercetătorii au echipat sistemul cu mici motoare ce atingeau insectele atunci când rămâneau nemişcate pentru mai mult de 20 de secunde. Cu această metodă, cercetătorii au lipsit musculiţele de somn pe tot parcursul vieţii lor, perioada medie de odihnă fiind de maximum 2,5 ore pe zi.

Deşi femelele din experiment au murit cu 10 zile mai devreme decât celelalte musculiţe, masculii au avut o durată de viaţă normală, de aproximativ 50 de zile.

Cinci mituri despre somn, contrazise de ştiinţă

Mitul celor 8 ore de somn: cum dormeau strămoşii noştri?

Dormi şase ore sau mai puţin pe noapte? Efectele ciudate pe care le resimte corpul