Home » Natură » 10 lucruri interesante pe care sigur nu le ştiai despre balene

10 lucruri interesante pe care sigur nu le ştiai despre balene

Publicat: 01.03.2020
Balenele sunt cele mai mari animale de pe Terra.

Balenele sunt mamifere marine care au evoluat în urmă cu 50 de milioane de ani, strămoşii acestora au fost animale marine care s-au adaptat mediului marin, pierzându-şi membrele inferioare. Oamenii de ştiinţă care le studiază sunt de părere că acestea sunt blânde şi inteligente; din păcate, aceştia subliniază şi faptul că diferitele specii de balenă se află în pericol din cauza încălzirii apelor oceanice, dar şi din cauza faptului că sunt vânate de către oameni pentru carnea, grăsimea, pielea şi fanoanele acestora, lamelă de pe maxilarul superior al acestui animal. NOAA Fisheries a realizat o listă cu 10 informaţii interesante despre balene.

1. Cântecele

Masculii din specia Megaptera novaeangliae, balenele cu cocoaşă, folosesc cântece complexe pentru a-şi atrage partenerele, conform oamenilor de ştiinţă, acestea pot avea o durată şi de 20 de minute.

2. Cele mai mari animale de pe planetă

Măsurătorile arată că balenele albastre sunt cele mai mari animale din lume, atingând o lungime de aproximativ 30 de metri şi pot cântări până la 150.000 de kilograme. Dacă aceste cifre sunt prea abstracte şi nu ne spun prea multe, oamenii de ştiinţă ne explică faptul că o balenă abastră adultă este la fel de mare cât 24 de elefanţi.

3. Longevitatea

Balenele sunt unele dintre cele mai longevive animale din lume, estimează că indivizii din specia Balaena mysticetus pot atinge o vârstă de aproximativ 200 de ani, iar balenele ucigaşe pot trăi până la un secol.

4. Sociabilitatea

Zoologii marini explică faptul că balenele sunt animale foarte sociabile, preferând să călătorească, adesea, în grup. Aceste grupuri sunt matrifocale, fiind formate în jurul unei femele, mama balenelor care formează grupul.

5. Forme de comunicare complexă

Unele balene precum beluga, cunoscută şi sub numele de delfinul alb, au gâturi foarte flexibile care permit o gamă largă de mişcări şi de comunicare. Fluierăturile, clipocitul şi toate celelalte sunete pe care aceste animle e scot le-au adus numele de „canarii mărilor”.

6. Cele mai lungi migraţii

Balena gri, un mamifer marin extrem de rar, are unele dintre cele mai lungi rute de migraţie anuală, ajungând la aproximativ 16.000 de kilometri.

7. Balenele pitice

În timp ce familia balenelor include unele dintre cele mai mari animale care pot fi găsite pe planeta noastră, aceasta include şi unele specii de „balene pitice”. Unele dintre aceste specii sunt Balaena rostrata şi Balaenoptera bonaerensis, care pot atinge aproximativ 10 metri în lungime.

8. Vulnerabile la coliziuni

Balenele din Atlanticul de Nord sunt în pericol datorită modului în care acestea se hrănesc. Astfel, acestea trebuie să se ridice la suprafaţă pentru a înghiţi microorganismele din apă, din nefericire, zonele de hrănire coincid adesea cu rutele navigate, dar creşte probabilitatea ca balenele să fie lovite de către ambarcaţiuni.

9. Vânate până la extincţie

Caşaloţii au ajuns în pragul dispariţiei din vânatului comercial, oamenii de ştiinţă şi activiştii din domeniul protejării ecosistemelor marine explică faptul că din aceştia se produc anumite uleiuri foarte căutate pe piaţă.

10. Un record de adâncime

În anul 2014, un exemplar din specia Ziphius cavirostris a atins un record de adâncime, înotând până la o adâncime de 2,992 metri. Oamenii de ştiinţă care au monitorizat scufundarea explică faptul că aceasta a durat mai mult de două ore.

De ce ucid oamenii balenele?

Balenele pot fi o „soluţie” naturală legată de reducerea cantităţii de dioxid de carbon din atmosferă