Home » Sporturi » Monster trucks

Monster trucks

Publicat: 12.02.2007
Sute de cai-putere si cauciucuri uriase contra unor biete masini obisnuite, zdrobite din pura placere de catre acesti colosi mecanici cu nume si atitudine demne de luptatorii din liga profesionista de wrestling.

Monster Trucks… Unde altundeva putea sa ia nastere un astfel de „sport“ decât in SUA? De ce? Poate fiindca in cultura Statelor Unite motorizarea si tot ce deriva din aceasta ocupa un loc mai important decât in orice alta parte a lumii.

BIGFOOT si fratii sai
Daca va inchipuiti ca in spatele camioanelor-monstru se gaseste cine stie ce proiect elaborat de catre specialistii armatei SUA si ai NASA, va inselati. Primele astfel de vehicule au fost produse in ograda proprie, prin anii ’70, de niste yankei a caror unica idee fixa, când isi vedeau camionetele din fata casei, era: „Mai mari, mai puternice“. Nu a durat mult pâna când maniacii au inceput sa se intâlneasca, sa-si expuna si sa-si compare bestiile motorizate, iar de aici si pâna la show-uri in toata regula, la fani, cluburi si organizatii nu a mai fost decât un pas. Unul dintre tatii acestui sport a fost Bob Chandler, care, in incercarea de a-si promova service-ul si magazinul de accesorii 4×4, a adaptat un set de roti enorme la o camioneta Ford F250 si si-a condus creatia pe un câmp, trecand peste mai multe epave de masini. Câteva luni mai târziu, reprezentatia se repeta, de data aceasta pe un stadion, in fata unei multimi de oameni dornici de spectacol. Camioneta lui Bob a fost botezata BIGFOOT, un nume care a facut legenda in lumea Monster Trucks. Pentru connaisseuri, insa, Grave Digger, Bear Foot, Predator, Carolina Crusher, Snake Bite si multe altele sunt, de asemenea, nume de scena cu rezonanta profunda. 

Unde si cât?
In principiu, raspunsul la prima intrebare ar fi: SUA si Europa de Vest. Din 2000, Monster Truck Racing Association, organizatia oficiala care se ocupa de reglementarile si de evenimentele legate de camioanele-monstru, are o filiala si in Europa. Nu va inflacarati prea tare, insa… Adrenalina provocata de cursele peste mormane de pamânt si de strivirea unor masini nevinovate in fata unor multimi aplaudând are un pret deloc neglijabil. Daca in anii ’80 Monster Truck insemna doar un vehicul de serie cu sasiu, suspensii si motor modificate pentru a suporta patru roti uriase, evolutia competitionala a facut ca astazi realizarea camioanelor sa implice tehnologii foarte scumpe. Sponsorii si drepturile de televizare au intrat in scena…   

foto: Hepta

FACTS


Info util

…pentru cei care doresc sa vada bestiile mecanice la lucru sau sa afle mai multe despre acestea si despre regulile sportului pe care-l reprezinta ele:

www.monstertruckracing.com

www.bigfoot4x4.com

www.truckworld.com/mtra

Monster design

De-a lungul anilor, competitiile de Monster Trucks au evoluat de la simpla strivire spectaculoasa a unor vehicule, la probe ce pun accentul pe viteza, incompatibile cu camioanele greoaie din primele generatii.

Acest trend a facut ca arhitectura „monstrilor“ sa sufere schimbari radicale. In prezent, ei sunt, in fapt, doar o caroserie din fibra de sticla – care pastreaza aparentele modelului de inspiratie/origine – montata pe un sasiu metalic tubular, din aliaje usoare. Sistemele de propulsie au evoluat, la rândul lor, de la motoare de serie, pretabile la uzul zilnic, la motoare puternic modificate, extrem de performante pe intervalele scurte din timpul competitiilor. Ambele punti motoare cu roti si suspensii supradimensionate sunt directionale, oferind astfel o manevrabilitate crescuta.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase