Home » Stiinta » O tehnică revoluţionară de modificare a ADN-ului care poate transmite maladii incurabile, testată cu succes de americani

Autor: Mihaela STOICA 04.27.2015
Cercetătorii americani au conceput o tehnică revoluţionară - testată cu succes pe şoareci - ce a constat în manipularea genetică a ADN-ului mitocondrial, care poate transmite maladii incurabile, informează bbc.com.

Cercetătorii de la Institutul Salk din La Jolla, California, au conceput un tip special de „foarfeci moleculare”, realizate cu scopul de a elimina mutaţiile dăunătoare de la nivelul embrionilor, lăsând intact ADN-ul acestora.

Ei speră că, într-o bună zi, această tehnică ar putea fi utilizată şi pe pacienţi umani, pentru a preveni maladiile mitocondriale.

Deşi experţii în domeniu consideră că noua metodă reprezintă „o capodoperă tehnică”, ea generează o serie de provocări de ordin etic şi ştiinţific.

Mitocondriile sunt mici „uzine” care există în interiorul aproape fiecărei celule din organism, care generează energia de care acestea au nevoie pentru asigurarea funcţiilor vitale.

Mitocondriile au propriul ADN – care este transmis de la mamă la copil. Spre deosebire de ADN-ul din nucleul celulei, ADN-ul mitocondrial nu influenţează caracteristicile ce vizează aspectul fizic al unei persoane.

Dar, dacă ADN-ul mitocondrial prezintă anumite „defecte”, copiii pot dezvolta anumite maladii grave, precum miastenie şi orbire.

Potrivit acestui studiu, ce a fost publicat în revista Cell, savanţii americani au testat acel tip de „foarfeci moleculare” pe şoareci care prezentau două tipuri de ADN mitocondrial.

Ei au putut să identifice şi să taie ADN-ul mitocondrial cauzator de boli din embrionii de şoareci. În urma acestei operaţii, puii de şoareci rezultaţi au fost sănătoşi.

Cercetătorii americani au testat cu succes această tehnică şi pe ADN mitocondrial uman cu anumite defecte, care fusese inserat în ovule de şoareci.

Următorul pas în cercetarea lor va consta în realizarea unor teste de laborator pe embrioni umani cu defecte genetice.

Şi, dacă se va dovedi eficientă şi în acele cazuri, tehnica va deveni o alternativă mai simplă pentru terapiile bazate pe transfer mitocondrial, care au fost aprobate recent în Marea Britanie.

Acel tip de terapie, foarte controversată, se bazează pe ADN recoltat de la trei persoane – doi părinţi heterosexuali şi o femeie donator de la care se prelevează ADN mitocondrial.

Oamenii de ştiinţă au însă păreri împărţite în ceea ce priveşte chestiunile de ordin etic şi ştiinţific pe care le ridică o astfel de abordare.

Recent, un alt studiu, realizat în China şi care a avut la bază o tehnică diferită, aplicată asupra ADN-ului din nucleul celulelor umane, i-a determinat pe oamenii de ştiinţă să ridice o serie de semne de întrebare în ceea ce priveşte principiile etice care stau la baza acestei metode.

Turiștii care vor să ajungă în Grecia prin punctul vamal cu Bulgaria trebuie să prezinte test negativ pentru COVID-19
Apa ar putea fi motivul pentru care mayașii și-au părăsit unul dintre cele mai mari orașe
Dilemele etice pentru care vor trebui să fie pregătite mașinile autonome
SUA investighează o potențială scurgere de radiații la unul dintre laboratoarele sale nucleare
Astronomii au descoperit patru obiecte pe care nu le pot clasifica
Admitere liceu 2020. Rezultatele repartizării computerizate au fost publicate pe Edu.ro
Xiaomi va lansa primul televizor smart OLED însă va costa mai mult decât te-ai fi așteptat
Cercetătorii au descoperit o genă care suprimă simptomele Alzheimerului
Val de pneumonie în Kazahstan, în plină pandemie de coronavirus. Peste 1.700 de persoane au murit
Casa în care s-a născut revoluţionarul Che Guevara a fost scoasă la vânzare
Care sunt telefoanele care vor primi update la EMUI 11?
Manipularea colesterolului ar putea opri cancerul pancreatic
Situri aborigene subacvatice, descoperite pentru prima oară de cercetători în vestul Australiei
Roboții cu abur, tehnologia care va explora spațiul?
Există un loc pe Pământ care continuă să se răcească, și nu să se încălzească. Un nou studiu arată de ce