Home » Știință » Imaginea săptămânii de la NASA

Imaginea săptămânii de la NASA

Publicat: 15.11.2015
NASA dezvoltă şi experimentează cu o serie de noi tehnologii pentru repararea sateliţilor aflaţi pe orbita circumterestră. Sonde spaţiale robotice, controlate de tehnicieni de la sol, vor desfăşura operaţiunile de întreţinere şi de reparare a sateliţilor pe orbită, conform NASA.

În viitor nu vor mai exista misiuni cu echipaje umane în care astronauţii vor trebui să iasă pe orbită în mod autonom pentru a repara importante dispozitive ştiinţifice, aşa cum a fost cazul Telescopului Hubble.

Această fotografie prezintă în detaliu un astfel de instrument ce va fi folosit în viitorul apropiat pentru repararea sateliţilor: VIPIR, acronimul de la Visual Inspection Poseable Invertebrate Robot (VIPIR), un fel de endoscop articulat robotizat ce este echipat cu o cameră mobilă cu funcţie de zoom şi care va servi practic drept „ochii din cer” ai tehnicienilor NASA, potrivit Agerpres. Cu ajutorul acestui echipament vor putea fi identificate posibile defecţiuni dar şi stricăciunile produse, spre exemplu, după impactul satelitului cu micrometeoriţi. În plus, această maşinărie va putea desfăşura şi operaţiuni telecomandate de reparaţie a sateliţilor de pe orbită.

Sistemul VIPIR va fi folosit în cadrul Robotic Refueling Mission (RRM), aparţinând NASA, misiune aflată în prezent în cea de-a doua fază demonstrativă, la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS).

Misiunea RRM foloseşte şi robotul canadian Dextre pentru a demonstra şi modul în care sateliţii pot fi reparaţi dar şi realimentaţi pe orbită.