Home » Știință » Astronomii au identificat originea unui fenomen neobişnuit care poate fi văzut adesea pe cer

Publicat: 04.12.2015
Este posibil ca aceste fenomene să fie cauzate de reminiscenţe ale unor supernove

Pentru prima dată, astronomii au putut formula explicaţii cu privire la apariţia în spaţiul cosmic a unui fenomen neobişnuit: exploziile rapide de unde radio. Acestea pot fi văzute adesea pe cerul nopţii, însă pentru perioade foarte scurte de timp.

Până acum, oamenii de ştiinţă nu puteau demonstra originea acestor explozii, însă, de curând, au fost găsite argumente care ar sugera că aceste fenomene sunt cauzate fie de reminiscenţele unor supernove, fie de transformarea unei stele în nebuloasă.

„În momentul de faţă, cunoaştem faptul că energia eliberată de aceste explozii se propagă asupra unui câmp magnetic, la scurt timp după ce o supernovă începe să se dezintegreze. În acest fel, ne-am putut da seama că în epicentrul exploziilor de unde radio se află o supernovă”, a declarat Kiyoshi Masui, astronom în cadrul  Universităţii British Columbia din Canada.

Exploziile rapide de unde radio au suscitat interesul specialiştilor  încă din primele momente în care acestea au fost observate. Aceste fenomene apar foarte des, însă de-abia acum astronomii au putut identifica originea apariţiei lor.

Specialiştii au fost capabili să determine locul unde acestea apar, în momentul în care undele radio rezultate din explozie au pătruns în zone dominate de particule de gaze ionizate. Cea mai densă dintre aceste zone a fost detectată în apropierea epicentrului exploziei şi, astfel, a putut fi identificată sursa acesteia.

Cea mai recentă explozie de unde radio, denumită FRB 110523, a avut originea la o distanţă de aproximativ 6 miliarde de ani lumină faţă de Terra. Alte fenomene de acest gen vor fi studiate în detaliu, pentru a fi identificată evoluţia în timp a acestora.

Sursa: i4u.com