Home » Știință » Cercetătorii italieni au creat un motor, a cărui dimensiune este mai redusă decât cea a unui fir de păr uman – FOTO+VIDEO

Publicat: 14.01.2016
Dispozitivul funcţionează pe bază de absorbţie de lumină.

În ultima perioadă, oamenii de ştiinţă încearcă să găsească noi modalităţi prin care să creeze motoare autopropulsate, cu dimensiuni de ordinul micrometrilor. Astfel de intenţii au şi cercetătorii Universităţii din Roma, care îşi îndreaptă atenţia în scopul producerii unor astfel de mecanisme

În acest sens, specialiştii italieni au conceput un dispozitiv având o dimensiune de numai 8 micrometri. Acesta este pus în funcţiune în momentul în care particulele Janus, folosite drept micromotoare, încep să se rotească.

Foto: nature.com/ Claudio Maggi

Grupul de cercetători a ales să lucreze cu aceste particule, deoarece acestea au două suprafeţe diferite, care îi dau o formă asimetrică. Una dintre aceste suprafeţe este acoperită cu platină (material care absoarbe lumina), iar cealaltă cu peroxid de oxigen – substanţă care permite micromotorului să se rotească. Drept urmare, oamenii de ştiinţă vor folosi lumina naturală absorbită şi o vor folosi ca şi combustibil pentru a pune în funcţiune dispozitivul.

Foto: nature.com/ Claudio Maggi

Italienii au găsit un potenţial imens în această metodă, deoarece ea presupune folosirea unor concentraţii reduse de particule. Mai mult decât atât, în momentul în care micromotoarele erau alimentate tot mai mult, s-a observat o creştere în viteza de rotaţie a moleculelor de peroxid de hidrogen. Pe de altă parte, atunci când mecanismul era supraalimentat, s-a observat că acesta îşi încetineşte viteza în mod semnificativ.

Foto: nature.com/ Claudio Maggi

În următorul studiu pe care îl vor efectua, cercetătorii italieni vor încerca să examineze modul în care reglarea concentraţiei de peroxid de oxigen poate fi folosită pentru a controla viteza de rotaţie a micromotoarelor. În acest sens, rezultatele pe care le vor obţine ar putea fi utilizate în dezvoltarea unor alte dispozitive, cum sunt microlaboratoarele.