Home » Știință » Oamenii de ştiinţă susţin că gazele cu efect de seră întrerup declanşarea următoarei epoci de gheaţă

Publicat: 15.01.2016

Într-o perioadă în care omenirea se confruntă cu efectele încălzirii globale, este greu să ne imaginăm cum ar fi fost dacă trăiam în epoca de gheaţă. Cercetătorii germani spun că nu vom putea experimenta această senzaţie, cel puţin nu în viitorul apropiat. Se pare că vina ne aparţine întru totul, deoarece, prin modificările climatice pe care le-am cauzat în ultima perioadă de timp, am reuşit să provocăm o întrerupere în evoluţia epocii Holocenului.

„Umanitatea a făcut faţă cu greu climei extrem de reci din perioada de mijloc a Holocenului. În acel moment, evoluţia omului putea fi suprimată în mod definitiv”, a declarat Hans Joaechim Schellnhuber, director al Institutului pentru Cercetarea Impactului Climatic din Potsdam. Mai mult decât atât, se pare că gazele cu efect de seră, pe care omenirea le-a produs în ultima perioadă de timp, ar fi „întrerupt” apariţia epocii glaciale cu circa 100.000 de ani.

Cercetarea se bazează pe existenţa a doi factori responsabili de apariţia unei perioade cu climă rece şi anume rotaţia Pământului, respectiv influenţa umană asupra planetei. Cel dintâi este cunoscut sub denumirea de Cicluri Milankovitch şi descrie modul neregulat în care planeta orbitează în jurul Soarelui dar şi a propriei sale axe. Astfel, s-a demonstrat faptul că viteza de orbitare a Terrei creşte încet şi îşi modifică unghiul de rotaţie de-a lungul timpului.

Acest proces influenţează propagarea radiaţiei solare în diferite zone de pe Pământ, afectând, totodată, evoluţia anotimpurilor. Astfel, verile pot deveni mai reci, iar zonele acoperite cu gheaţă devin tot mai vaste.

Cel de-al doilea factor este reprezentat de concentraţia de dioxid de carbon prezentă în atmosferă. Acest fenomen poate fi controlat de om prin limitarea defrişărilor şi a arderilor de combustibili fosili. Ambele, şi nu doar acestea, afectează nivelul de emisii al gazelor cu efect de seră.

De-a lungul timpului, au fost realizate numeroase campanii, prin care se încearcă limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră. Motivul este cât se poate de bine întemeiat, deoarece dioxidul de carbon prezent în atmosferă reţine căldura, cuzând intensificarea procesului de încălzire globală.

Sursa: philly.com