Home » Știință » Descoperire fascinantă făcută de o echipă de cercetători în rocile din mantaua Pământului. Deocamdată, nu se cunoaşte originea acestora

Publicat: 04.02.2016
Cercetările ulterioare ar putea dura de la câteva luni, la câţiva ani

O echipă internaţională de cercetători tocmai s-a întors dintr-o expediţie de 47 de zile, realizată în apele Oceanului Atlantic. Specialiştii implicaţi în această misiune susţin că au descoperit organisme microscopice în compoziţia rocilor din mantaua Pământului.

Pe parcursul campaniei de cercetare, oamenii de ştiinţă au extras mostre de rocă, de la foarte mare adâncime, în regiunea cunoscută sub numele de „Masivul Atlantis”. Acesta este situat în partea vestică a Dorsalei Atlantice Mijlocii, parte a celui mai lung lanţ muntos submarin de pe Terra. Rocile descoperite sunt diferite de cele bazaltice, prezente în mod normal în crusta oceanică, deoarece au o compoziţie formată din peridot, asemenea rocilor găsite până acum în interiorul mantalei Pământului.

Mai mult decât atât, cercetătorii au făcut o descoperire la care nu nimeni nu se aştepta. „Pe parcursul expediţiei, am găsit dovezi ale existenţei unor organisme microscopice, care trăiau în rocile din manta şi au fost aduse ulterior pe fundul oceanului”, a afirmat Beth Orcutt, cercetătoare în cadrul Laboratorului Bigelow pentru Studii Oceanice din Maine, SUA.

Deşi Masivul Atlantis s-a format în adâncul mantalei Pământului, acesta a ajuns la nivelul actual, unde s-a răcit considerabil. Întâmplarea face ca acest complex să se afle în apropierea unei zone cu fisuri hidrotermale, care se formează ca urmare a reacţiei dintre apa oceanului şi mineralele din mantaua Terrei. Atât la nivelul rocilor din interiorul acestor fisuri, cât şi a celor din apropierea fisurilor, se formează orificii de dimensiuni microscopice, cunoscute sub numele de „pori”.

În interiorul acestor pori au fost identificate concentraţii de substanţe (hidrogen, metan) dizolvate în mod normal de formele primitive de viaţă. Unii specialişti consideră că acidul nucleic ce formează ARN-ul s-ar putea forma în cadrul aceloraşi orificii.

„În momentul de faţă, nu putem identifica originea acestor celule. Descoperirea pe care am făcut-o va fi studiată în mod amănunţit în cadrul unor analize de laborator, care ar putea dura de la câteva luni, la câţiva ani”, a declarat Beth Orcutt.

Vă mai recomandăm şi: O idee de milioane: Aplicaţia românească care depistează cancerul