Home » Stiinta » A reuşit să rezolve ”momentul epocal din matematică” şi a câştigat 700.000 de dolari

Autor: Marina Manastîrlî 03.18.2016
La vârstă de 10 ani, în 1960, Andrew Wiles a găsit din întâmplare, în biblioteca locală, o carte numită The Last Problem, în care era detaliată o problemă de matematică veche de 330 de ani.

Ultima teoremă a lui Fermat a rămas nerezolvată pentru cel mai mult timp din istoria matematicii.

Acum, Sir Andrew Wiles, profesor de matematică la Universitatea Oxford din Marea Britanie, a fost decorat cu prestigiosul premiu Abel 2016, considerat a fi Premiul Nobel al lumii matematice. Oferit de Academia Norvegiană de Ştiinţe şi Litere, premiul are o valoare financiară de peste 700.000 de dolari.

Unii condsieră că acest premiu este o recompensă extravagantă pentru o problemă descrisă ca fiind „un moment epocal pentru matematică”.

„Această problemă m-a captivat. A fost cea mai faimoasă problemă din matematică, cu toate că atunci când am văzut-o prima dată nu am conştientizat acest lucru. Ceea ce m-a uimit a fost faptul că au existat unele probleme nerezolvate pe care cineva de numai 10 ani a putut să le înţeleagă şi chiar să încerce să le rezolve. Şi am încercat să o rezolv în toţi anii adolescenţei. Când am mers la facultate, credeam că am găsit soluţia, dar s-a dovedit a fi greşită”, relatează Wiles.

Teorema, formulată de matematicianul francez Pierre de Fermat în 1637, prevede: „Nu există soluţii întregi, diferite de zero, pentru un număr n mai mare ca 2  la ecuaţia: x la puterea n + y la puterea n = z la puterea n”

În timp ce teorema poate fi exprimată în termeni simpli, rezolvarea ei a contrariat lumea matematicii.

Soluţia, care are un volum de 200 de pagini, a fost rezultatul unei perioade intense de cercetare ce a durat şapte ani, timp în care Wiles a predat la Universitatea Princeton. Wiles a prezentat soluţia sa în cadrul unor prelegeri la Universitatea din Cambridge, iar cei aproximativ 200 de cercetători prezenţi în sală au izbucnit în aplauze. Asta s-a întâmplat în 1993.

Chiar şi atunci, nu s-a terminat tot. Un matematician a revizuit lucrarea originală a lui Wiles şi a observat erori în soluţie, iar cercetarea a trebuit revizuită.

Versiunea finală a fost publicată în 1995, cu ajutorul unuia dintre foştii studenţi a lui Wiles. Rezolvarea constă într-o abordare a problemei din perspectiva unui unghi neconvenţional, care combină elemente din trei ramuri ale matematicii: forme modulare, curbe eliptice şi reprezentările Galois, bazându-se pe activitatea de secole a matematicienilor de dinaintea lui. Detalii suplimentare pot fi consultate aici.

„Am o demonstraţie cu adevărat minunată a acestei proporţii, care este prea voluminoasă pentru a fi scrisă aici”, explică Wiles.

Sir Andrew Wiles. Sursa foto: Wikipedia

Wiles speră că eforturile sale vor încuraja următoarea generaţie de copii de 10 ani să fie mai curioşi şi să se cufunde în provocările pe care le oferă matematica.

„Pentru mine este o mare onoare să primesc Premiul Abel şi să mă alătur laureaţilor anteriori care au făcut contribuţii remarcabile în domeniu. Ecuaţia lui Fermat a fost pasiunea mea de la o vârstă fragedă şi rezolvarea ei mi-a dat un sentiment copleşitor de împlinire”, a declarat Wiles într-o declaraţie pentru presă.

Soluţia proprie a lui Fermat nu a fost găsită niciodată.

Zece hectare de pășuni, restaurate pentru hrana faunei sălbatice din Maramureș
MESAJE DE SFÂNTA MARIA. Cele mai frumose, originale, inspirate şi amuzante mesaje, SMS-uri şi felicitări de Sfânta Maria
Cercetătorii folosesc Luna pentru a descoperi viața extraterestră
Victorie pentru castorii din Marea Britanie. Au primit „dreptul de a rămâne” în țară după o absență de 400 de ani
România, clasată pe primul loc într-un raport privind rata deceselor provocate de COVID-19 în UE
Televizorul transparent de la Xiaomi, o revoluție în tehnologie
Jocul care poluează cel mai mult. Generează emisii totale de 600 de milioane kg de CO2
Ruperea unui cablu a avariat grav Arecibo Observatory, al doilea cel mai mare radiotelescop din lume
Cum studiază cercetători din Cluj riscul importului țânțarilor exotici în aeronave
Top 10 exoplanete care ar putea susține viața
O cascadă din Australia a început să curgă invers. Ce se ascunde în spatele fenomenului?
Armata SUA a dezvăluit noi imagini din timpul unui test cu o rachetă hipersonică