Home » Stiinta » Consumul proteinelor vegetale scade riscul de deces

Consumul proteinelor vegetale scade riscul de deces

08.04.2016
Consumul proteinelor vegetale scade riscul de deces
Un nou studiu publicat în JAMA Intenal Medicine, condus de Massachusetts General Hospital, arată că persoanele care consumă foarte multe proteine animale prezentau un risc mai crescut de deces decât cele care aveau o dietă bazată pe proteine vegetale.

Noua analiză condusă la Massachusetts General Hospital arată că persoanele care consumă foarte multe proteine animale prezentau un risc mai crescut de deces decât cel mediu, în special dacă optau pentru carnea roşie în locul peştelui şi a cărnii de pui. În schimb, cei care au consumat o dietă care are la bază proteinele vegetale prezentau un risc mai redus.

Potrivit CSID, studiul a colectat date de la două alte cercetări anterioare în care sunt implicaţi mai mult de 130 de mii de participanţi, monitorizaţi timp de 26-30 de ani. În medie, aceştia consumau aproximativ 14% din calorii din proteine animale, iar 4% din proteine vegetale. În acest timp, mai mult de 36 de mii dintre ei au murit.

După ce au fost luate în calcul stilul de viaţă şi alţi factori de risc, cercetătorii au aflat că subiecţii care au consumat cel mai mult proteine animale – carne roşie, ouă sau lactate – prezentau un risc crescut de deces. Pe de altă parte, persoanele care au consumat mai puţine proteine animale şi au optat pentru cele vegetale – cereale, paste, fasole, nuci şi leguminoase – prezentau un risc redus.

Cu toate acestea, studiul atrage atenţia că riscul crescut de deces se aplică doar la persoanele care prezentau cel puţin un factor al unui stil de viaţă nesănătos. Astfel, persoanele care beau mult alcool, care sunt supraponderale, fumează sau nu practică activitate fizică sunt susceptibile de a avea un risc de deces crescut în cazul consumului excesiv de proteine şi de grăsime.

Autorii studiului subliniază că, pe lângă stilul de viaţă, şi tipul de carne consumată a jucat un rol important.

„Când ne-am uitat mai îndeaproape la date, am constatat că grupul de persoane cu un stil de viaţă nesănătos a consumat mai multă carne roşie, ouă şi produse lactate bogate în materii grase, în timp ce grupul de persoane cu un stil de viaţă sănătos consumă mai mult peşte şi carne de pui”, a dezvăluit Mingyang Song, cercetător la Massachusetts General Hospital şi coordonator al studiului.

Proteinele cu cel mai mare risc se găsesc în carnea roşie, inclusiv în carne de vită şi de porc.

Deşi acesta este cel mai mare studiu de până acum care compară efectele diferitelor tipuri de proteine asupra sănătăţii, rezultatele confirmă ceea ce mulţi experţi din domeniul sănătăţii spun de zeci de ani. Experţii recomandă o dietă pe bază de legume, cereale, nuci şi leguminoase, carne de pui şi peşte în locul cărnii roşie.

Persoanele care consumă mai puţină carne au rate mai mici ale bolilor de inimă sau diabetului de tip 2. Nu trebuie să urmezi cu stricteţe un regim vegetarian pentru a evita aceste riscuri, ci să adopţi câteva obiceiuri sănătoase. Introdu mai multe leguminoase în dieta ta (mazăre, năut, fasole sau linte).

Înlocuind doar 3% dintre caloriile din proteinele animale cu proteine vegetale, persoanele monitorizate au redus riscul de deces, mai ales dacă înlocuiau carnea roşie procesată. Cei care au înlocuit 3% din aportul de proteine din carne roşie au prezentat un risc de deces cu 34% mai mic, în cazul celor care au înlocuit ouăle cu proteine vegetale, riscul a scăzut cu 19%, în timp ce subiecţii care au înlocuit 3% din cantitatea de carne neprocesată şi-au redus riscul cu 12%.

„Înlocuirea proteinelor animale cu cele vegetale, mai ales în cazul cărnii roşii, are beneficii substanţiale pentru sănătate”, punctează coordonatorul studiului.

Sursa: CSID

Apa ar putea fi motivul pentru care mayașii și-au părăsit unul dintre cele mai mari orașe
Dilemele etice pentru care vor trebui să fie pregătite mașinile autonome
SUA investighează o potențială scurgere de radiații la unul dintre laboratoarele sale nucleare
Astronomii au descoperit patru obiecte pe care nu le pot clasifica
Admitere liceu 2020. Rezultatele repartizării computerizate au fost publicate pe Edu.ro
Xiaomi va lansa primul televizor smart OLED însă va costa mai mult decât te-ai fi așteptat
Cercetătorii au descoperit o genă care suprimă simptomele Alzheimerului
Val de pneumonie în Kazahstan, în plină pandemie de coronavirus. Peste 1.700 de persoane au murit
Casa în care s-a născut revoluţionarul Che Guevara a fost scoasă la vânzare
Care sunt telefoanele care vor primi update la EMUI 11?
Manipularea colesterolului ar putea opri cancerul pancreatic
Situri aborigene subacvatice, descoperite pentru prima oară de cercetători în vestul Australiei
Roboții cu abur, tehnologia care va explora spațiul?
Există un loc pe Pământ care continuă să se răcească, și nu să se încălzească. Un nou studiu arată de ce