Home » Știință » De ce doar 10% din populaţie este stângace? Răspunsul neaşteptat la această întrebare controversată

Publicat: 10.10.2016
Conform unui studiu, 1 din 10 persoane sunt stângace, iar de-a lungul timpului s-a încercat explicarea acestui fenomen, nefiind neglijate nici explicaţiile care au la bază factorul genetic.

De ce? Pentru că procentajul stângacilor este acelaşi în orice colţ al globului. Mai mult decât atât, a apărut următoarea întrebare: de ce nu există un procentaj de 50:50 între persoanele dreptace şi cele stângace?

Mulţi experţi iau în calcul cooperarea socială, în sensul că, atunci când oamenii aveau  activităţi comune, foloseau aceeaşi mână în derularea activităţilor. De asemenea, alte explicaţii invocă poziţia creierului în cadrul celor două emisfere, cu partea stângă ce controlează partea dreaptă şi cu partea dreaptă ce o controlează pe stânga.

Una dintre cele mai rare ipoteze susţine că, în trecut, a avut loc o mutaţie genetică ce a mutat centrul vital al creierului în emisfera stângă. Însă, factorul genetic nu este de ajuns pentru a explica acest fenomen. Probabilitatea ca părinţii stângaci să aibă, la rândul lor, copii stângaci este foarte mare, dar testele DNA nu au reuşit să identifice ce gene sunt responsabile pentru creşterea probabilităţii apariţiei unei persoane stângace, iar cercetările recente arată faptul că un rol important îl au zeci de gene

Mai mult decât atât, multe studii invocă importanţa nivelul de estrogen şi poziţia copiilor în momentul în care se nasc. Cu toate acestea, încă nu s-a descoperit cauza concretă, iar cercetătorii doresc să afle şi de ce unii oameni îşi pot folosi eficient atât mâna dreaptă, cât şi stânga.

Persoanele stângace sunt mai predispuse în a dezvolta schizofrenie şi cancer mamar

De ce stângacii sunt în minoritate?

Si animalele pot fi dreptace sau stangace