Home » Știință » Cercetătorii au folosit nanotehnologia pentru a face plantele capabile să detecteze minele de teren, dar şi schimbările din jurul lor

Publicat: 05.11.2016
Cercetătorii de la Institutul de Tehnologie din Massachussetts folosesc o aplicaţie a nanotehnologiei numită "plante nanobionice" pentru a demonstra modul în care sistemul ingineriei electrice poate conferi noi funcţii plantelor.

„Plantele sunt foarte receptive la ceea ce se întâmplă în mediul înconjurător. Ele pot detecta faptul că urmează o secetă grea cu mult timp înainte ca noi să ne putem da seama, fiind capabile să observe schimbările ce au loc la nivelul solului şi în apă. Dacă vom apela la toate aceste căi de semnalizare, vom putea accesa o multitudine de informaţii”, este de părere Michael Strano, profesor de inginerie medicală la Institutul de Tehnologie din Massachussetts şi coordonatorul acestor cercetări.

Spanacul, de exemplu, poate detecta nitraţii aromaţi, molecule folosite deseori în minele de teren şi în fabricarea altor explozive. Când planta absoarbe apă ce conţine aceşti nitraţi, emite un semnal fluorescent care poate fi detectat cu ajutorul unei camere cu infraroşu. Camera, la rândul ei, trimite un semnal către un mic computer numit Raspberry Pi, care trimite un e-mail către observatori.

Această capabilitate a plantelor este posibilă prin poziţionarea nanoparticulelor sub frunzele lor. Atunci când planta absoarbe apă, moleculele nitraţilor aromaţi se alătură nanotuburilor. Spanacul emite semnale la 10 minute după ce absoarbe apa contaminată.

Plantele tratate cu aceste nanoparticule prezintă şi alte calităţi, precum o fotosinteză mult mai calitativă şi capacitatea de a detecta oxizii de azot ce poluează.

Dezvoltarea nanotehnologiei, ce a avut loc în deceniile trecute, oferă tehnologii extrem de folositoare şi relevă lucruri foarte interesante cu privire la lumea din jurul nostru. Pe lângă faptul că poate face posibilă comunicarea dintre oameni şi plante, oferă oportunitatea unor tratamente medicale inovatoare, apariţia unor computere rapide şi instrumente de conservare  a mediului din jurul nostru. Iar acesta este doar începutul.

Sursa: Futurism