Home » Știință » Viteza luminii: patru lucruri pe care s-ar putea să nu le cunoşti

Viteza luminii: patru lucruri pe care s-ar putea să nu le cunoşti

Publicat: 01.01.2017
Lumina călătoreşte cu cea mai mare viteză cunoscută până în prezent. Totuşi, are o limită. Aceasta a rămas o necunoscută până în secolul al XVII-lea, când se credea că lumina călătoreşte instantaneu.

Primul care a demonstrat că viteza luminii are o limită a fost astronomul danez Ole Roemer, deşi Galileo Galilei a avut un experiment care presupunea aprinderea şi stingerea lampelor de pe vârful unor dealuri. Din păcate, acesta a fost la o scară foarte mică pentru a avea success.

Roemer însă s-a bazat pe observaţii astronomice. În 1676, a cronometrat intervalele de timp dintre eclipsele sateliţilor lui Jupiter în puncte diferite ale rotirii planetei în jurul Soarelui. A observat că distanţa de timp a lunii Io creştea până la şapte minute când Pământul se îndepărta de Jupiter şi acest timp se scurta când Jupiter se apropia de Terra.

Cu ajutorul calculelor, Roemer a ajuns la rezultate apropiate de viteza luminii cunoscută astăzi.

Deşi la început această descoperire a fost văzută cu scepticism, iar directorul de la Royal Observatory din Marea Britanie, Giovanni Domenico Cassini, a respins această teorie, oameni de ştiinţă importanţă, precum Isaac Newton, au fost convinşi de ea. Teoria sa a fost dovedită două decenii mai târziu de la moartea lui Roemer de astronomul britanic James Bradley.

Viteza luminii

Viteza luminii este 299.792.458 m/s, la acest număr ajungând comunitatea ştiinţifică în 1975, având la dispoziţie măsurători mult mai precise faţă de cele ale lui Roemer şi Bradley.

Un an lumină este distanţa pe care lumina o străbate într-un an. Este aproximativ 9,5 trilioane de kilometri sau 5,88 trilioane de mile.

Cel mai îndepărtat obiect cunoscut până în prezent

Cel mai îndepărtat obiect este la o distanţă de 13,3 miliarde de ani lumină şi este galaxia MACS0647, lumina începându-şi călătoria la începutul formării universului.

Sursele de lumină

Soarele este la o distanţă de 149 milioane de kilometri de Terra. Unei raze de lumină îi trebuie doar 8 minute şi 20 de secunde pentru a ajunge aici.

Următoarea stea cea mai apropiată este Proxima Centauri, la o distanţă de 4,2 ani lumină.

Este posibilă călătoria cu viteza luminii?

Teoria relativităţii a lui Albert Einstein sugerează că acest lucru este imposibil. Teoria sa a demonstrat că dacă un corp îşi măreşte viteza, îşi măreşte şi masa relativă. La o viteză ca cea a luminii, masa relativă trebuie să fie infinită (sau aproape de infinit), de asemenea, energia energia corpului trebuie să fie infinită pentru a o propulsa, lucru, cel puţin deocamdată, imposibil.

Sursa: Independent