Home » Știință » În emisfera nordică a planetei pitice Ceres ar putea exista apă. Descoperiri incredibile privind istoricul corpului ceresc

Publicat: 17.12.2016
Sonda spaţială Dawn a NASA a dezvăluit că pe Ceres, cel mai mare obiect ceresc din centura de asteroizi, se află săruri puternic reflectorizante. Un nou studiu publicat de cercetătorii de la Dawn prezintă dovezi ale existenţei a două linii distinctive de gheaţă în apropiere de suprafaţa planetei pitice.

,,Aceste studii susţin ideea conform căreia gheaţa s-a separat de roci la începutul istoric al piticei Ceres, astfel formându-se un strat de gheaţă care a rămas la suprafaţă,” afirmă Carol Raymond, principalul investigator în cadrul misiunii Dawn

Apa îngheţată de pe alte corpuri cereşti este importantă deoarece este un ingredient esenţial al vieţii. ,,Prin descoperirea corpurilor cereşti care au fost bogate în apă în trecut, putem afla indicii despre existenţa vieţii de pe alte planete din sistemul nostru solar,” spune Raymond.

Partea superioară a suprafeţei lui Ceres este bogată în hidrogen, concentraţia fiind mai mare la latitudinile medii şi înalte.

,,Pe Ceres, gheaţa nu este localizată doar în cratere, este pretutindeni şi în apropierea suprafeţelor cu latitudini înalte,” a declarat Thomas Prettyman, cercetător principal al detectorului cu neutron şi raze gama (GRaND)

Cercetătorii au utilizat  GraNd pentru a determina concentraţia de hidrogen, fier şi potasiu din cele mai înalte zone ale planetei Ceres. Neutronii sunt produşi atunci când razele cosmice interacţionează cu suprafaţa planetei pitice Ceres. Pe Ceres hidrogenul este sub forma apei îngheţate.

Concentraţia mare de fier, hidrogen potasiu şi carbon furnizează dovezi asupra faptului că stratul exterior care acoperă Ceres este alterat de apa lichidă aflată în interiorul plantei. Cercetătorii sugerează că în urma deceniilor de interacţiune cu elemente radioactive, Ceres a produs căldură care a produs formarea interiorului stâncos şi a stratului îngheţat de la suprafaţă.

În cadrul altei cercetări realizate de Thomas Platz, din cadrul Institutului pentru Cercetarea Sistemului Solar, Max Planck, au fost descoperite depunea unor materiale lucioase în craterele din emisfera nordică, unde temperaturile ajung la -126 de grade Clesius. Descoperirea sugerează că apa s-ar putea afla în craterele din zona întunecată a planetei pitice Ceres.

Sursa: Phys