Home » Știință » Chimiştii au realizat cel mai mic nod din lume. Este de 200.000 de ori mai subţire decât firul de păr: ”Este foarte strâns”

Publicat: 15.01.2017
Pentru a stabili un nou record mondial ştiinţific, o echipă de chimişti au creat un triplu helix microscopic, sau în termeni mai simpli cel mai strâns nod din lume.

Cercetători din Manchester, Marea Britanie, au construit un nod din legături de atomi care se ondulează într-o buclă triplă care se încrucişează de opt ori. Realizat din 192 de atomi prinşi în lanţ, nodul are două milionime dintr-un milimetru lăţime, de 200.000 de ori mai subţire decât firul de păr uman, notează The Guardian.

,,Ştim că nodurile erau utilizate mai mult în timpul epocii de piatră, fiind utilizate la ustensile sau la haine, dar probabil vom găsi o modalitate exceletă de utilizare a lanţurilor de molecule,” spune David Leigh, profesor de chimie de la Universitatea din Manchester.

Strânsoarea nodului este definită de distanţa dintre punctele lanţului de atomi. În cazul cercetătorilor din Manchester, triplul helix se încrucişează într-un punct care este despărţit de aproape 24 de atomi. ,,Este foarte strâns. Cu singuranţă este cel mai strâns nod realizat vreodată,” spune Leigh.

Nodul este realizat dintr-o soluţie ce conţine lanţuri cu atomi de carbon, nitrogen şi oxigen. Atunci când au fost amestecate cu fier şi ioni de clorură într-un solvent încălzit, lanţurile atomice au format un nod în mai puţin de o zi. În cadrul celui de-al doilea pas, capetele sunt legate împreună pentru crearea unei bucle de atomi continue. Ionii de metal şi de clorură sunt îndepărtaţi pentru a rămâne doar nodul.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole