Home » Știință » Când Nordul va deveni Sud! Omenirea nu este pregătită pentru o schimbare a polilor magnetici ai Pământului

Publicat: 31.01.2017
Câmpul magnetic al Pământului înconjoară planeta noastră precum o forţă invizibilă care protejează viaţa de pe Terra de radiaţiile solare. De-a lungul istoriei au avut loc inversări ale polilor magnetici, când sudul şi nordul şi-au schimbat locul, câmpul fiind în continuă schimbare.

În timpul inversării, câmpul magnetic nu va fi zero, dar va avea o formă mai slabă şi mult mai complexă, informează Science Alert.

Puterea câmpului magnetic din zilele noastre ar putea scădea cu 10%, iar în această perioadă ar putea exista mai mulţi poli magnetici ai sudului şi nordului. Inversările pot fi, de asemenea, incomplete sau temporare. Însă, intervalul dintre inversări este neregulat şi poate avea loc în zeci de milioane de ani.

Ultima inversare, Brunhes-Matuyama, a avut loc acum 780.000 de ani. O inversare temporară, evenimentul Laschamp, a avut loc acum 41.000 de ani. A durat mai puţin de 1.000 de ani, inversarea exactă a polilor a durat aproximativ 250 de ani.

Alterarea câmpului magnetic din timpul inversării ar putea slăbi efectul de scut asupra Pământului, astfel un nivel crescut de radiaţii ar putea pătrunde pe suprafaţa planetei.

Creşterea nivelului de particule ar putea afecta sateliţii, aeronavele, şi infrastructura terestră. În 2003, ,,furtuna de Halloween” din Suedia a provocat pene de curent, schimbarea unor ore de zbor şi oprirea unor sisteme de comunicaţii.

Însă acesta a fost un eveniment minor faţă de furtuna din 1859 care a provocat apariţia aurorelor boreale în zone îndepărtate precum Caraibe. Nu sunt cunoscute încă efectele unei furtuni majore asupra sistemului de electronice din zilele noastre.

Conform ultimelor preziceri, câmpul magnetic este în scădere cu o rată de 5% odată la 100 de ani, astfel cercetătorii au sugerat că următoarea inversare a polilor magnetici va avea loc în următorii 2.000 de ani.