Home » Știință » Un detaliu fascinant despre nucleul Pământului, descoperit de savanţi

Un detaliu fascinant despre nucleul Pământului, descoperit de savanţi

Publicat: 08.03.2017
Savanţii care au efectuat acest studiu susţin că au făcut o descoperire neaşteptată cu privire la nucleul Terrei.

Descoperirile cuprind înţelegerea mai bună a sursei de energie care creează câmpul magnetic al Pământului, factori care guvernează răcirea nucleului şi compoziţia chimică a sa, de asemenea cuprinde şi condiţiile care au existat în timpul formării planetei, relatează Science Daily.

În 2013, Kei Hirose, acum director la Earth-Life Science Institute (ELSI) la Tokyo Institute of Technology (Tokyo Tech), a susţinut că nucleul Terrei s-a răcit cu 1.000 de grade Celsius de la formarea planetei acum 4,5 miliarde de ani. Această răcire ar fi fost necesară pentru a susţine câmpul geomagnetic, afară de cazul în care exista o altă sursă nedescoperită de energie.

Răcirea nucleului şi sursele de energie nu erau singurele probleme ale echipei; o altă problemă era reprezentată de compoziţia chimică a miezului. Deşi nucleul este alcătuit în proporţie de 90% din fier şi nichel, există un procent de 10% care include siliciul, oxigenul, sulful, carbonul, hidrogenul şi alte elemente. Hirose dezvăluie: „Noi credem că multe aliaje sunt prezente simultan, dar nu ştim proporţia fiecăruia”.

Pentru a observa aceste reacţii, echipa lui Hirose a efectuat o serie de experimente de laborator unde a supus diferite particule de praf la presiuni şi temperaturi existente în nucleul planetei. A fost pentru prima dată când o echipă de cercetare a folosit şi alte elemente în afară de fier şi alte aliaje asociate, utilizând, de asemenea, şi siliciul şi oxigenul.

În urma acestei examinări, echipa de cercetare a obţinut dioxidul de siliciu, cunoscut şi sub numele de cuarţ, cel mai răspândit mineral de pe suprafaţa planetei.

„Acest rezultat este important pentru înţelegerea energiei şi evoluţiei miezului planetei”, a menţionat  John Hernlund, de la ELSI, co-autor al acestui studiu. Echipa a explorat implicaţiile acestor rezultat în formarea Terrei şi în condiţiile Sistemului Solar timpuriu. Cristalizarea schimbă compoziţia nucleului prin înlăturarea siliciului şi oxigenului dizolvat în timp. Eventual, procesul de cristalizare se va termina atunci când miezul rămâne fără rezerva de siliciului şi oxigenului.

Cercetătorii au obţinut noi informaţii despre „inima” nucleului Pământului