Home » Știință » VIDEO. Fenomen bizar descoperit de savanţi pe suprafaţa Soarelui

VIDEO. Fenomen bizar descoperit de savanţi pe suprafaţa Soarelui

Publicat: 19.08.2017
Cercetătorii au reuşit să observe pentru prima dată un proces a cărui existenţă s-a speculat timp de mai mulţi ani, dar nu au existat dovezi concludente: Soarele îşi neutralizează propriile erupţii solare eşuate.

Soarele produce explozii puternice pe suprafaţa sa atunci când energia magnetică acumulată se eliberează. Cercetătorii au arătat că aceleaşi forţe magnetice misterioase sunt responsabile şi pentru neutralizarea acestor explozii, scrie Science Alert.

La observarea acestui fenomen au ajutat mai multe instrumente ale NASA, printre care Solar Dynamics Observatory (SDO) şi racheta VAULT2.0.

VAULT2.0 este o rachetă suborbitală care zboară deasupra atmosferei Terrei timp de 20 de minute, după care se întoarce pe Pământ. Aici, racheta a fost folosită pentru a monitoriza o zonă de activitate intensă magnetică de pe Soare, unde cercetătorii credeau că se va produce o erupţie de material solar. În acest caz însă, Soarele a avut alte idei.

Prima fază a fost obişnuită pentru o erupţie solară, echipa a observat un filament de material solar înălţându-se de pe suprafaţă. Apoi, în loc să fie ejectată de pe Soare, materialul s-a prăbuşit înapoi.

Astrofizicianul Angelos Vourlidas de la John Hopkins University, a precizat că „ne aşteptam la o erupţie; aceasta a fost cea mai activă regiune a Soarelui în acea zi. Am văzut filamentul ridicându-se cu IRIS (Interface Region Imaging Spectrograph), dar nu am văzut erupţia în SDO. Aşa ştim că a eşuat”.

Pentru a explica acest eveniment, Vourlidas, împreună cu colegii săi, au venit cu un model care să clarifice modul în care regiuni din câmpul magnetic al Soarelui pot deveni comprimate sau distorsionate.

Atunci când structuri solare cu orientări magnetice opuse se întâlnesc, coliziunea produce erupţii datorită eliberării energiei magnetice. Echipa susţine că mai sunt posibile şi alte rezultate, depinde de orientările câmpului magnetic. Aşadar, modelul echipei sugerează că o anumită structură a câmpului magnetic poate acţiona ca o limită invizibilă care să oprească erupţia.

NASA va lansa în 2018 o misiune istorică care ”va atinge Soarele”. Sonda va avea o viteză de aproape 700.000 de kilometri pe oră

NASA va lansa o sondă către Soare în 2018 pentru a proteja Pământul de o activitate solară masivă ,,Aceasta va fi prima misiune în care vom zbura către Soare”

Cum ne afectează lipsa expunerii la soare organismul

Ce s-ar întâmpla dacă Soarele ar dispărea?