Home » Știință » Descoperire fascinantă a astronomilor: o mare parte din materia dispărută din Univers a fost observată pentru prima dată

Publicat: 12.10.2017
În demersul de a înţelege fenomenul ocult al energiei şi materiei întunecate, se uită că o mare parte din particulele bine definite lipsesc. Totuşi, un nou studiu a scos la iveală o porţiune semnificativă a materiei lipsă din Univers, observând astfel materia foarte fină din spaţiul intergalactic.

Două echipe de astronomi au utilizat abordări similare pentru a stabili prezenţa a ceea ce poate fi descris ca materie barionică, ce este constituită din particule formatoare de atomi, neutronii, electronii şi protonii, scrie Science Alert.

Astrofizicienii pot observa această materie cu ajutorul luminii reflectate, iar pentru calcularea cantităţii pot multiplica masa găsită la dimensiunea şi densitatea Universului.

Până acum, calculele au scos la iveală o cantitate mai mică decât se aştepta în urma radiaţiilor Universului de după Big Bang. Cât de mică este aceasta? 90% din această materie primordială pare să lipsească. O fracţie poate exista în jurul galaxiilor, sub formă de praf şi gaz, dar şi aşa, rămâne o cantitate enormă încă nedescoperită.

Descoperiri recente au pus într-o nouă lumină acest impediment: este vorba despre ideea conform căreia materia vizibilă s-a acumulat în filamente care leagă galaxiile. Totuşi, speculaţia e una, iar dovezile solide sunt alta, care au fost dificil de obţinut, întrucât această materie extrem de fină nu blochează lumina şi nici nu are o anumită semnătură, lucruri care pot fi observate cu tehnicile tradiţionale.

Aşadar, ambele echipe de cercetători s-au bazat pe ceea ce se numeşte efectul Sunyaev-Zel’dovich, un fenomen care face ca fotonii rămaşi de la Big Bang să se răspândească cu o energie mai mare atunci când trec prin electronii din gazele care înconjoară clusterele de galaxii.

Echipele au folosit datele de la Sloan Digital Sky Survey, care includ perechile de galaxii. După ce au sortat perechile bazate pe orientarea relativă, cercetătorii le-au însumat pentru a observa orice tipar.

O echipă, condusă de cercetători de la Universitatea British Columbia, a descoperit că densitatea acestor filamente poate fi de trei ori densitatea medie a materiei barionice din vidul înconjurător.

Cealaltă echipă, de la Universitatea Edinburgh, a ajuns la concluzia că aceste filamente sunt de aproximativ şase ori mai dense decât materia din jurul lor.

Extrapolat la scară cosmică, descoperirile au scos la iveală mai multă materie lipsă.

Descoperire FASCINANTĂ a astronomilor! Galaxiile sunt legate între ele cu ajutorul câmpurilor magnetice

Galaxia flămândă: Calea Lactee „înghite” galaxii vecine mai mici!

20 de lucruri uimitoare despre galaxii